Contract flexijob blijkt geen flexijob te zijn

Gumball
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Contract flexijob blijkt geen flexijob te zijn

#1 , 30 mei 2022 12:00

Vorig jaar éénmalig bij een horecabedrijf gewerkt (ijssalon) waar ze flexijobbers zochten voor hun zaak. Contract is opgesteld met de duidelijke vermelding dat er als flexijobber gewerkt zal worden.
Dit jaar krijg ik de belastingsbrief...blijkt dat dit loon belast is.
Bij navraag bij Acerta krijg ik het antwoord dat het bedrijf vorig jaar mij niet als flexijobber kon aannemen, omdat hun PC niet onder deze regeling valt.

Nu is de vraag...wat moet ik doen? Het gaat uiteindelijk over 70€ loon, maar ik zou het contract nooit aangenomen hebben als ik niet onbelast had kunnen werken.
Is hier sprake van een bewust foutief contract? Kan ik hier zelfs iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2022 14:07

Hallo,
Welke functie oefende jij daar dan uit als je functie niet onder PC 302 viel?

Gumball
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2022 14:23

Hallo,
Welke functie oefende jij daar dan uit als je functie niet onder PC 302 viel?
Ik werkte in een ijssalon/ijsbar waar mensen ijsjes konden afhalen. Functie: ijs scheppen/wafels bakken. Geen idee onder welke PC zij vallen..enig idee waar ik dit kan terugvinden?

Reclame

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2022 16:04

Hallo,
Welke functie oefende jij daar dan uit als je functie niet onder PC 302 viel?
Ik werkte in een ijssalon/ijsbar waar mensen ijsjes konden afhalen. Functie: ijs scheppen/wafels bakken. Geen idee onder welke PC zij vallen..enig idee waar ik dit kan terugvinden?
Hallo,
Op je loonbrief kan je je PC terugvinden.

Daarnaast probeer ik ook na te gaan of het contract dat je hebt ondertekend weldegelijk voor flexiarbeid is. Indien je enkel een gewone arbeidsovereenkomst hebt ondertekend is er niet meteen sprake van een overeenkomst voor flexi arbeid. Een flexijobber ondertekent daarnaast namelijk ook een raamovereenkomst. Als je op deze vragen een antwoord hebt gegeven kunnen we verder nagaan hoe de vork aan de steel zit.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 30 mei 2022 17:32

Dit lijkt mij op het eerste zicht toch een standaard flexijob? (hoewel ik zeker niet alle PCs vanbuiten ken)

Gumball
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2022 17:36

Hallo,
Welke functie oefende jij daar dan uit als je functie niet onder PC 302 viel?
Ik werkte in een ijssalon/ijsbar waar mensen ijsjes konden afhalen. Functie: ijs scheppen/wafels bakken. Geen idee onder welke PC zij vallen..enig idee waar ik dit kan terugvinden?
Hallo,
Op je loonbrief kan je je PC terugvinden.

Daarnaast probeer ik ook na te gaan of het contract dat je hebt ondertekend weldegelijk voor flexiarbeid is. Indien je enkel een gewone arbeidsovereenkomst hebt ondertekend is er niet meteen sprake van een overeenkomst voor flexi arbeid. Een flexijobber ondertekent daarnaast namelijk ook een raamovereenkomst. Als je op deze vragen een antwoord hebt gegeven kunnen we verder nagaan hoe de vork aan de steel zit.
Ik heb dit even nagekeken. Betreft wel degelijk een "raamovereenkomst voor tewerkstelling van flexi-jobwerknemer". In deze overeenkomst staat onder mijn naam zelfs "X hieronder aangeduid als flexi-jobwerknemer"

"Artikel 1: Deze overeenkomst legt het kader vast voor een toekomstige tewerkstelling als flexi-jobwerknemer. Bij iedere effectieve tewerkstelling wordt een flexi-jobovereenkomst gesloten voor bepaalde duur en/of een bepaald werk. .... (gaat nog even zo verder)"

De belangrijkste vraag...het PC... Helaas heb ik nooit een loonfiche ontvangen. Ik heb deze nu wel aangevraagd en hoop hier snel een antwoord op te krijgen.

Alvast bedankt!

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mei 2022 18:54

Dit lijkt mij op het eerste zicht toch een standaard flexijob? (hoewel ik zeker niet alle PCs vanbuiten ken)
Ik ben het met je eens, vandaar dat er iets anders mis lijkt te lopen..

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2022 19:08



Ik werkte in een ijssalon/ijsbar waar mensen ijsjes konden afhalen. Functie: ijs scheppen/wafels bakken. Geen idee onder welke PC zij vallen..enig idee waar ik dit kan terugvinden?
Hallo,
Op je loonbrief kan je je PC terugvinden.

Daarnaast probeer ik ook na te gaan of het contract dat je hebt ondertekend weldegelijk voor flexiarbeid is. Indien je enkel een gewone arbeidsovereenkomst hebt ondertekend is er niet meteen sprake van een overeenkomst voor flexi arbeid. Een flexijobber ondertekent daarnaast namelijk ook een raamovereenkomst. Als je op deze vragen een antwoord hebt gegeven kunnen we verder nagaan hoe de vork aan de steel zit.
Ik heb dit even nagekeken. Betreft wel degelijk een "raamovereenkomst voor tewerkstelling van flexi-jobwerknemer". In deze overeenkomst staat onder mijn naam zelfs "X hieronder aangeduid als flexi-jobwerknemer"

"Artikel 1: Deze overeenkomst legt het kader vast voor een toekomstige tewerkstelling als flexi-jobwerknemer. Bij iedere effectieve tewerkstelling wordt een flexi-jobovereenkomst gesloten voor bepaalde duur en/of een bepaald werk. .... (gaat nog even zo verder)"

De belangrijkste vraag...het PC... Helaas heb ik nooit een loonfiche ontvangen. Ik heb deze nu wel aangevraagd en hoop hier snel een antwoord op te krijgen.

Alvast bedankt!
Het kan niet dat je loon hebt ontvangen, maar dat je géén loonfiche kreeg. Contacteer dus zeker je werkgever. Meestal worden loonfiche digitaal aan werknemers bezorgt.

Indien je je loonfiches niet gekregen hebt moet je je werkgever (niet het sociaal secretariaat) erop wijzen dat hij/zij verplicht is om je deze te bezorgen.

Zolang niet duidelijk is onder welk PC je valt, kunnen we je vraag uiteraard niet beantwoorden.

Gumball
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mei 2022 09:59



Hallo,
Op je loonbrief kan je je PC terugvinden.

Daarnaast probeer ik ook na te gaan of het contract dat je hebt ondertekend weldegelijk voor flexiarbeid is. Indien je enkel een gewone arbeidsovereenkomst hebt ondertekend is er niet meteen sprake van een overeenkomst voor flexi arbeid. Een flexijobber ondertekent daarnaast namelijk ook een raamovereenkomst. Als je op deze vragen een antwoord hebt gegeven kunnen we verder nagaan hoe de vork aan de steel zit.
Ik heb dit even nagekeken. Betreft wel degelijk een "raamovereenkomst voor tewerkstelling van flexi-jobwerknemer". In deze overeenkomst staat onder mijn naam zelfs "X hieronder aangeduid als flexi-jobwerknemer"

"Artikel 1: Deze overeenkomst legt het kader vast voor een toekomstige tewerkstelling als flexi-jobwerknemer. Bij iedere effectieve tewerkstelling wordt een flexi-jobovereenkomst gesloten voor bepaalde duur en/of een bepaald werk. .... (gaat nog even zo verder)"

De belangrijkste vraag...het PC... Helaas heb ik nooit een loonfiche ontvangen. Ik heb deze nu wel aangevraagd en hoop hier snel een antwoord op te krijgen.

Alvast bedankt!
Het kan niet dat je loon hebt ontvangen, maar dat je géén loonfiche kreeg. Contacteer dus zeker je werkgever. Meestal worden loonfiche digitaal aan werknemers bezorgt.

Indien je je loonfiches niet gekregen hebt moet je je werkgever (niet het sociaal secretariaat) erop wijzen dat hij/zij verplicht is om je deze te bezorgen.

Zolang niet duidelijk is onder welk PC je valt, kunnen we je vraag uiteraard niet beantwoorden.
Net de loonfiche gekregen.
PC220.
Op de loonfiche staat wat mijn maandloon is, hoeveel ancieniteit ik heb (9j9mnd...geen idee van waar dit komt, want heb er maar 1 dag gewerkt). Er staat ook dat ik alleenstaande ben, wat niet correct is (werd ook nooit gevraagd).

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mei 2022 18:10



Ik heb dit even nagekeken. Betreft wel degelijk een "raamovereenkomst voor tewerkstelling van flexi-jobwerknemer". In deze overeenkomst staat onder mijn naam zelfs "X hieronder aangeduid als flexi-jobwerknemer"

"Artikel 1: Deze overeenkomst legt het kader vast voor een toekomstige tewerkstelling als flexi-jobwerknemer. Bij iedere effectieve tewerkstelling wordt een flexi-jobovereenkomst gesloten voor bepaalde duur en/of een bepaald werk. .... (gaat nog even zo verder)"

De belangrijkste vraag...het PC... Helaas heb ik nooit een loonfiche ontvangen. Ik heb deze nu wel aangevraagd en hoop hier snel een antwoord op te krijgen.

Alvast bedankt!
Het kan niet dat je loon hebt ontvangen, maar dat je géén loonfiche kreeg. Contacteer dus zeker je werkgever. Meestal worden loonfiche digitaal aan werknemers bezorgt.

Indien je je loonfiches niet gekregen hebt moet je je werkgever (niet het sociaal secretariaat) erop wijzen dat hij/zij verplicht is om je deze te bezorgen.

Zolang niet duidelijk is onder welk PC je valt, kunnen we je vraag uiteraard niet beantwoorden.
Net de loonfiche gekregen.
PC220.
Op de loonfiche staat wat mijn maandloon is, hoeveel ancieniteit ik heb (9j9mnd...geen idee van waar dit komt, want heb er maar 1 dag gewerkt). Er staat ook dat ik alleenstaande ben, wat niet correct is (werd ook nooit gevraagd).
Het klopt inderdaad dat flexijobs in PC 220 niet toegelaten zijn. Je sociaal secretariaat kan je inderdaad dan niet als dusdanig uitbetalen. Contacteer je werkgever ook zeker om te laten weten dat je anciënniteit niet klopt.
Als je persoonlijke situatie (burgerlijke staat, kinderen ten laste, je adres, ...) is verandert, ben jij alleen verantwoordelijk om je werkgever daarvan in te lichten. Indien je dat niet doet, kan je van je werkgever niet verwachten dat hij/zij dit kan weten. Wees dus proactief en licht je werkgever in als je situatie wijzigt.
PAS OP, afhankelijk van wat fout is, kan dit gevolgen hebben op de belastingen die je zal betalen via de belastingaangifte.

Ben je gesyndiceerd? Breng hen hier dan zeker over op de hoogte.

Ben je niet gesyndiceerd? Neem dan zeker contact op met een advocaat om advies in te winnen, want de hele discussie over het PC moet zeker verder uitgeklaard worden.
Je kan uiteraard ook zelf contact opnemen met de FOD WASO via
Tel. : 02 233 41 11
E-mail : coa@werk.belgie.be

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 mei 2022 19:17

Ijssalons met verbruikszaal vallen meestal onder horeca.

Het klopt dat de productie van ijs en eventueel ook de verkoop via afhaal daarentegen onder de voedingsnijverheid vallen (voor bedienden dus PC220). Net als bv. broodjeszaken trouwens.

Altijd raar gevonden dat flexijob daardoor onmogelijk is.

Terug naar “Loon”