Uitzendbureau wil loon terugvorderen!

FC
Topic Starter
Berichten: 2

Uitzendbureau wil loon terugvorderen!

#1 , 23 feb 2009 16:55

Hallo iedereen
ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik moet doen, óf ik überhaupt iéts kan doen...

Ik heb enkele weken interimwerk gedaan (met een contract op weekbasis) via een uitzendbureau. Ik zou deze week één dag werken, maar ben opgebeld dat ze een fout hadden ontdekt. Ik was blijkbaar afgelopen weken betaald als productiearbeider ipv als inpakster, wat dik een euro scheelt in uurloon, en ze zouden het verschil in loon dan terugvorderen via het volgende loonbriefje. Het gaat hier gewoon om een menselijke fout. Het is nu niet dat het om een astronomisch bedrag gaat, maar ik heb al te vaak over mij heen laten lopen en ik ga deze keer op mijn strepen staan. Ik heb gewoon contracten getekend, die zijn gewoon ingediend en betaald. Ik kan er niet aan doen dat de uitzendconsulente een fout heeft gemaakt. Ze is ook maar een mens en ik vind het ontzettende jammer voor haar, want het is een toffe meid, maar ik mag niet de dupe worden van haar foutje. Hebben zij het recht om mij daarvoor te laten opdraaien?

Ik heb haar net nog eens aan de lijn gehad en ze zegt dat de enige manier om het op te lossen is dat ze het "teveel" afhouden van mijn volgende loon. Een interne oplossing binnen het uitzendbedrijf is dus geen mogelijkheid. Terwijl ik toch vind dat dat mogelijk moet zijn. De enige oplossing voor mij zou dus zijn om nooit meer via dat uitzendbureau te werken en voor altijd bij hen "in schuld" te staan. Ik wil op mijn strepen staan, maar ze doet me behoorlijk schuldig voelen door te zeggen dat geenenkele interim ooit moeilijk heeft gedaan over de terugbetaling omdat ze beseffen dat het geld hen niet toebehoort. Contract is contract vind ik. En met dat mindere loon had ik waarschijnlijk niet ingestemd om daar te werken.

Valt hier iets aan te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 23 feb 2009 17:12

wat staat er op uw arbeidscontract vermeld van uurloon?
Deze prijs dienen zij uit te betalen me dunkt.

FC
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 feb 2009 17:17

Ze hebben uitbetaald wat er vermeld stond in het contract. Alleen zeggen ze nu dat wat ze in het contract hebben gezet teveel was en willen ze het terugvorderen.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 23 feb 2009 17:22

In de privé sector wordt een loon onderhandeld, als dat resultaat nadien contractueel wordt vastgelegd lijkt daar byzonder weinig tegen te doen, maar ik ge eventjes mijn licht opsteken bij een HR collega.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 23 feb 2009 17:38

Ik veronderstel dat u werkt met weekcontracten?

Normaal gezien zullen er in het bedrijf voor elke post barema's zijn vastgelegd en moet het interim kantoor deze barema's respecteren bij het opstellen van haar contracten. Hier is wellicht de fout gebeurd.

Wat het Interimkantoor "vergeet" te vermelden is dat het niet het bedrijf in kwestie is dat deze bedragen van u terugvordert, doch het interimkantoor zelf. Het bedrijf heeft hoogstwaarschijnlijk de fout vastgesteld, deze gemeld en dan enkel de correcte bedragen (zoals overeengekomen met het interimkantoor toen ze de opdracht eraan uitbesteden) doorgestort naar het interimkantoor. Uw contract is echter met het interimkantoor; zij betaalden u als het ware één euro per uur extra...

Een contract staat echter boven deze barema's.

Wordt verder nagekeken. Ik laat nog wat van me horen.

Beachcomber
Berichten: 572

#6 , 24 feb 2009 09:31

Contract is contract.
Ze kunnen zich enkel op de fout beroepen indien het een verschoonbare fout is, en aangezien het hier gaat over professionals in de sector denk ik niet dat dat hier opgaat.

Terug naar “Loon”