Wijziging basisloon

Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Wijziging basisloon

#1 , 02 jan 2022 20:18

Hallo iedereen,

Ik werk als bediende voor een grote firma en onlangs heeft men besloten om mijn loon te wijzigen.
In het nieuwe loonsvoorstel ontvang ik minder basisloon, maar ga ik een hogere vaste functiepremie in de plaats ontvange zodat mijn totale brutoloon ongewijzigd blijft.

Nu heb ik daaromtrent wel enkele bedenkingen:

- kan een werkgever mijn basisloon zomaar verlagen?

- betaal ik meer belastingen op een functiepremie dan op mijn basisloon (functiepremie is code 218 op mijn loonbrief, Paritair comité is 200).

- heeft dit invloed op de indexering van mijn loon, pensioenberekening, berekening vakantiegeld/13de maand enz enz?

Alvast bedankt om me hier wat meer duidelijkheid over te verschaffen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jan 2022 09:18

Premies tellen NIET MEE voor uw pensioenopbouw. Je zal dus later minder pensioen trekken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 jan 2022 09:33

- heeft dit invloed op de indexering van mijn loon,
Wat zegt de overeenkomst over de eventuele indexering van deze premie ?
Want als die niet geïndexeerd wordt, doet u uiteraard verlies op (tegenwoordig al korte) termijn
berekening 13de maand enz enz?
Dit kan afwijken per bedrijf, soms zelfs door historische vergissingen die dan verworven werden ...

Kijk of premies nu al mee in je 13de maand zitten; of er speciale regeling is in de nieuwe overeenkomst voor die "functiepremie"


Dat je werkgever hiermee afkomt, betekent dat het voor hen goedkoper uitkomt
Kans dat jij er dan ook beter uitkomt, is eerder klein ...

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2022 10:21

T.S., Mava, misschien eens lezen: https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... mers/lonen

Misschien ook eens lezen:

https://www.scriptiebank.be/sites/defau ... nneman.pdf

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Loon”