Overuren kwijt bij ziekte ?

SidMa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overuren kwijt bij ziekte ?

#1 , 30 nov 2021 19:12

Hallo,

Ik heb een 20u contract (wat vaak overuren meebrengt.). Nu ben ik ziek gevallen voor een week. Ik heb nog overuren staan.
Heeft een werkgever het recht om deze overuren als opgebruikt te zetten voor de tijd die ik ziek ben gerechtigt met doktersattest ?


Bv: ik heb 60 overuren. Ik val een volledige week ziek met doktersattest. Mogen ze dan die 20 uren die ik moest werken aftrekken van mijn 60 overuren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 nov 2021 19:41

Bv: ik heb 60 overuren. Ik val een volledige week ziek met doktersattest. Mogen ze dan die 20 uren die ik moest werken aftrekken van mijn 60 overuren ?
Uiteraard niet ...

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 09 dec 2021 21:12

U bent ziek dus niet werkbekwaam. U wordt betaald via ziekenfonds dus uren aftrekken voor een periode dat u NIET op het werk bent kan gewoon niet.
Verwittigd direct uw vakbond die weten wat ze moeten en kunnen doen.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2021 10:30

Beste,

Als de normale communicatie heeft plaatsgevonden. werkgever informeren en bezorgen van afwezigheidsattest kan dit uiteraard niet.
Als eerste stap in dialoog gaan met de werkgever om potentieel een misverstand uit te klaren alvorens het op de spits te drijven.
Blijft de werkgever echter volharden dan lijkt me de weg bewandelen van vakbondsassistentie het beste parcours.
Succes!

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 10 dec 2021 20:19

Verbetering u zit vermoedelijk nog in periode gewaarborgd loon. Dus niet ten laste van ziekenfonds.

johan V
Berichten: 174

#6 , 10 dec 2021 22:05

U kan toch niet ziek zijn en in overuren zijn.Volgens mij kan dit maar in onderling overleg.Ofwel bent u ziek ofwel neemt u overuren terug.Volgens mij is het het één of het ander.

Terug naar “Loon”