Loonberekening wel juist?

Aljmkfsoi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Loonberekening wel juist?

#1 , 20 okt 2021 12:12

Hi,

Ik zat vandaag mijn loonbrief na te kijken en had toch een vraag waar ik niet meteen online een degelijk antwoord kan vinden. Vooraleer ik richting hr ga toch even checken.

Toen ik in dienst kwam had ik geen firmawagen en was mijn brutoloon bv bedrag X
Nadien heb ik een firmawagen gekregen. Hierop werd mijn brutoloon verlaagd met de eigen bijdrage (?) - een 2 a 300€.

Op mijn loonfiche staat deze bijdrage niet vermeld, maar het brutoloon is simpelweg verlaagd met dat bedrag.
Verder komt er dan nog VAA ed bij maar dat lijkt wel allemaal te kloppen.

Verder weet ik niet of deze bijdrage correct is, heb hier geen detail van. De wagen was geen nieuw voertuig maar al 2-3 jaar oud.

Is dit een correcte manier van werken? Dat de eigen bijdrage niet op de loonbrief staat maar gewoon het brutoloon werd verlaagd? Snap dat dit wel effect heeft op eindejaarspremie, groepsverzekering ed... maar misschien mis ik iets wat cruciaal is..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2021 18:27

Eenzijdig kan dit niet, maar ik neem aan dat dit mee in de voorwaarden zat om een bedrijfswagen te krijgen.

Als je bij de start niet contractueel een bedrijfswagen bent overeengekomen, gebeurt het regelmatig om achteraf loon in te leveren in ruil voor een wagen. Anders is de opslag ineens een te grote stap vanuit standpunt van het bedrijf.

Weiger je, komt er geen bedrijfswagen.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 20 okt 2021 18:40

Als het een eigen bijdrage is om een grotere wagen te kunnen leasen dan gaat dit bedrag in mindering op je VAA

Als de voorwaarde was - zoals Thomas schrijft -dat je een deel loon inlevert om een salariswagen te krijgen dan verlaagt je brutoloon (met impact op vakantiegeld etc)

Reclame

Terug naar “Loon”