Verloning werken op zondag en feestdag?

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

Verloning werken op zondag en feestdag?

#1 , 15 aug 2021 22:58

Beste,

Ik werk aan een lokaal bestuur. Bij mijn vorige werkgever (ook een lokaal bestuur) werden uren gepresteerd op een feestdag tijdens het weekend als volgt toegekend ;

- De werkelijk gepresteerde uren
- De toeslag voor het weekend (25% op zaterdag, 100% op zondag)
- De toeslag voor het werken op een feestdag (100%)

Dus in het voorbeeld van vandaag, een feestdag op een zondag, kreeg je dus eigenlijk je uren maal drie.

Mijn huidige werkgever zegt echter dat dit niet klopt, dat de prestatie van een feestdag en een weekend niet cumuleerbaar is, dat enkel het hoogste telt.

Onze rechtspositieregeling neemt letterlijk de tekst over van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, etc... van 7/12/2007 (zie onderstaande link)

https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docu ... ID=1088979

Ik geraak er echt niet helemaal aan uit hoe ik deze tekst moet interpreteren? In eerste instantie zou ik denken, gezien er nergens staat dat deze niet cumuleerbaar zijn (met uitzondering van de cumulatie nachtprestaties met weekends/feestdagen) dat deze dus wel cumuleerbaar zijn, en dus samen gelden? Of is het een case van, zoals de medewerkers van de dienst HR beweren, enkel het hoogste telt?

Alle adviezen en inzichten zijn heel erg welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 15 aug 2021 23:59

Toeslag voor werken op een feestdag is... 0%.
Kan op CAO of AO vlak wel hoger bepaald worden.
Bij overuren is er wel een toeslag voorzien.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2021 09:40

Laat het duidelijk zijn werken op een feestdag is loon zoals op ieder andere zondag geldig in je sector.
Dubbel betaald worden is een fabel, men moet binnen de 6 weken je de BETAALDE inhaal rust geven van de uren die men heeft gewerkt op zondag.

OVERUREN zijn op Feestdag wel dubben betaald.

Bij een éénmalig contract van één dag dus op de feestdag zelf kan men geen inhaal rust geven en daar is een cassatie uitspraak over wanneer de inhaal rust niet kan gegeven worden, je deze ook niet moet betalen, dit gebeurt soms bij flexis en bij studenten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2021 10:54

T.S. Eerst en vooral dient u de rechtspositieregeling van uw huidig bestuur te raadplegen en niet de rpr van de Vlaamse Gemeenschap. Gezien u op een zondag werkt, krijgt u een toeslag van 100%. De feestdag die op een zondag valt geeft recht op een extra vrije dag. Dit is de doorsneeregeling bij de plaatselijke besturen. Er zijn inderdaad plaatselijke besturen die de regeling van de Vlaamse Gemeenschap volgen, dit slaat echter op het aantal verlofdag en de forfaitaire ziekteperioderegeling. Uw werkgever heeft het dan ook bij het rechte eind, de betaling van de uren plus een toeslag van 100% en een extra vrije dag die is opgenomen in het jaarlijks verlof bij de bepaling van de feestdagen die op een zaterdag of zondag vallen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Loon”