Ex-werkgever (politie) betaalt overuren niet uit

jannekejap
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ex-werkgever (politie) betaalt overuren niet uit

#1 , 25 mei 2021 14:50

Beste lezers

In november 2020 werkte ik mijn laatste dag voor de Federale Politie. Ik werkte daar als ambtenaar, en zat in het stagejaar voor de statutaire benoeming.
In mijn laatste weken kreeg ik nog heel wat taken, te veel om tijdens de reguliere werkuren te volbrengen. Ik heb dan ook een pak overuren gepresteerd, op weekdagen, feestdagen, verlofdagen en tijdens de weekends. Normaal gezien betaalt de Federale Politie die overuren uit. Je registreert ze in een online prestatieregistratiesysteem en als je ze niet omzet naar verlofdagen, worden ze uitbetaald.

Ik heb de betaling van die overuren nu nog steeds niet ontvangen, ondanks herhaaldelijk contact met de personeelsdienst. In december zeiden ze dat het geld ten laatste eind januari 2021 op mijn rekening zou staan. Sindsdien heb ik al elke maand mails gestuurd over de betaling, zonder zinvolle reactie. Sinds maart antwoorden ze niet meer op mijn mails.

Wat kan ik hieraan doen? Een aangetekende ingebrekestelling versturen?

Dank alvast voor elk advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 mei 2021 15:58

Misschien klacht neerleggen bij de politie?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 25 mei 2021 20:30

aangetekende ingebrekestelling versturen met de eis tot uitbetaling binnen de 14 dagen of het is arbeidsrechtbank

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 25 mei 2021 20:46

aangetekende ing
ebrekestelling versturen met de eis tot uitbetaling binnen de 14 dagen of het is arbeidsrechtbank

ambtenaar = Raad van State dacht ik, ipv arbeidsrechtbank

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 25 mei 2021 21:25

Contractueel dus vermoedelijk Calog personeel.
Waarom weg? Ontslag of zelf???

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 25 mei 2021 22:42

" Ik werkte daar als ambtenaar"

jannekejap
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2021 08:06

Contractueel dus vermoedelijk Calog personeel.
Waarom weg? Ontslag of zelf???
Ik was inderdaad Calog-personeel. Ik ben uit vrije wil vertrokken omdat ik elders een beter aanbod gekregen had. De statutaire benoeming is niet zo zaligmakend als je op bepaalde politiediensten werkt ;).
Laatst gewijzigd door jannekejap op 26 mei 2021 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

jannekejap
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2021 08:07

aangetekende ingebrekestelling versturen met de eis tot uitbetaling binnen de 14 dagen of het is arbeidsrechtbank
Maar wat dan als ik echt naar de rechtbank/raad van state stap? Gaat dat me niet gigantisch veel geld, tijd, moeite kosten?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 mei 2021 19:23

Ben je gesyndiceerd ?
Dan kan je naar de vakbond stappen

jannekejap
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mei 2021 20:06

Ben je gesyndiceerd ?
Dan kan je naar de vakbond stappen
Neen, ik heb me helaas nooit aangesloten bij de politievakbond. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dit soort problemen tegen te komen bij de politie.
(Naast de uitbetaling van die overuren, wacht ik ook al bijna een jaar op de regularisering van mijn anciënniteit.)

Ik zou me nu wel kunnen aansluiten bij een andere vakbond, maar weet niet of dat nog zin heeft om een betaling te vorderen bij de politie?

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 26 mei 2021 20:33

Is sowieso contractueel. Is geen politieambtenaar maar een burger die werkt bij politie in een administratieve functie. Heeft geen bevoegdheid.

jannekejap
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 mei 2021 16:12

Is sowieso contractueel. Is geen politieambtenaar maar een burger die werkt bij politie in een administratieve functie. Heeft geen bevoegdheid.
Ja, klopt. Ik had het CALOG-statuut. Ik was niet contractueel, maar zat in de statutaire stage.
Wat bedoel je precies met "heeft geen bevoegdheid"?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#13 , 03 jun 2021 19:48

Kwestie om een antwoord te geven op het daadwerkelijk juridisch probleem: je verstuurt gewoon een aangetekende ingebrekestelling.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Loon”