Vakantiegeld gedaald ambtenaar

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld gedaald ambtenaar

#1 , 21 mei 2021 09:43

Van het ene jaar op het andere jaar is mijn nettovakantiegeld met 113,34 euro gedaald als ambtenaar. Dit terwijl mijn activiteiten hetzelfde zijn gebleven. Het enigste wat er echt veranderd is, is dat mijn taalpremie gestegen is omwille van een hoger examen waarvoor ik geslaagd ben. De dienst HR zegt dat dit de reden is dat mijn nettovakantigeld gedaald is, omdat ze blijkbaar voor de berekening van vakantiegeld de taalpremie ook meetellen in de berekening van de forfaitaire bedrijfsvoorheffing die ingehouden wordt. Het blijft mij onlogisch lijken dat door meer te verdienen mijn vakantiegeld daalt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1681

#2 , 21 mei 2021 11:08

je zou beter jouw bruto vakantiegeld vergelijken.
afhouding is maar een afhouding, en wordt steeds gecompenseerd met je aanslagbiljet

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2021 16:19

Zoals Jef terecht aangeeft, je moet rekening houden met de brutobedragen. Hoe hoger je maandelijkse wedde hoe hoger de voorheffing die op je vakantiegeld wordt ingehouden. Je activiteiten zijn misschien hetzelfde gebleven, je wedde is dat niet.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2021 08:37

Zoals Jef terecht aangeeft, je moet rekening houden met de brutobedragen. Hoe hoger je maandelijkse wedde hoe hoger de voorheffing die op je vakantiegeld wordt ingehouden. Je activiteiten zijn misschien hetzelfde gebleven, je wedde is dat niet.
Hartelijk dank voor jullie reacties:

Vakantiegeld 2021:


Bruto: 4.092,26
- Inhouding SZ: 534,85
= belastbaar: 3.557,41 euro
- bedrijfsvoorheffing: 1.849,31
=netto-bedrag: 1.708,1 euro

Vakantiegeld 2020

Bruto: 3.986,45
-Inhouding SZ: 521,02 euro
= belastbaar: 3.465,43 euro
- bedrijfsvoorheffing: 1.643,99 euro
=netto-bedrag: 1.821,44

Het heeft dus inderdaad met verhoging bruto te maken, maar vind het verschil dat ingehouden wordt tussen 2021 en 2020 wel ineens groot :)

Terug naar “Loon”