deeltijds werken + verlof

yksi
Topic Starter
Berichten: 25

deeltijds werken + verlof

#1 , 28 jan 2009 16:13

Vanaf 1februari tot 31augustus zal ik aan een 4/5 regime werken.
De voorbije jaren heb ik steeds voltijds gewerkt (38u-week).

Dit is een voorstel van mijn werkgever om te besparen op de loonkost. Als incentive zal het verlof van volgend jaar berekend worden op een voltijds regime. Ik zou dus geen vakantiedagen verliezen.
Nu krijg ik echter te horen dat ik dit jaar ipv 27dagen maar 21.6dagen verlof zal krijgen omdat ik dit jaar een gedeelte deeltijds zal werken.
Ik dacht echter dat het aantal dagen verlof berekend werd op de gewerkte periode van het voorbije jaar, wanneer ik dus wel voltijds werkte?
Is het wettelijk wat men nu doet om mij dit jaar minder verlofdagen te geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 jan 2009 13:30

“Art.3...Wordt als (vakantie)dienstjaar beschouwd voor de berekening van deze duur het kalenderjaar dat het jaar voorafgaat waarin de vakantie dient toegekend...Art.9.Het bedrag van het vakantiegeld wordt door de Koning vastgelegd...onder de vorm van een percentage van de bezoldigingen van het vakantiedienstjaar...eventueel vermeerderd door een fictieve bezoldiging voor de inactiviteitsdagen die met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld zijn...”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

Maan zo nodig uw werkgever aan deze wetsbepaling onverkort in acht te nemen. Geeft hij hieraan geen afdoende gevolg binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn leg dan klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of maak de zaak aanhangig bij de Arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”