loon en documenten ziekenfonds

tv
Topic Starter
Berichten: 4

loon en documenten ziekenfonds

#1 , 10 dec 2008 08:48

Goeiemorgen. Mijn echtgenote werkt in een restaurant en werd op 4 november jl. ziek. Blijkt nu dat zij lijdt aan fibromyalgie. Haar werkgever wil haar een verklaring laten ondertekenen dat leidt tot ontslag wegens overmacht. Het syndicaat heeft dit ten stelligste afgeraden. Haar werkgever dient haar nog 1 dag loon (maandag 3/11) te betalen, alsook 2 feestdagen (1/11 en 11/11) alsook de rest van de ziekteperiode die door hem wettelijk gedragen wordt (10 dagen ?). Tot op heden werden deze bedragen nog niet vereffend. Ik heb hem eveneens formulieren overhandigd van het ziekenfonds die hij (of zijn sociaal secretariaat) moet invullen. Ik vrees dat hij alles op de lange baan gaat schuiven uit wraak omdat mijn echtgenote zijn voorstel tot ontslag wegens overmacht niet wou ondertekenen. Bestaan er wettelijke termijnen binnen dewelke hij het loon dient te betalen en de formulieren dient in te vullen. Wat kunnen wij doen indien hij deze verplichtingen niet nakomt. Is er in de wet sprake van "binnen een redelijke termijn" en hoeveel tijd bedraagt deze term in praktijk. Alvast bedankt voor jullie deskundig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 dec 2008 10:28

“Art.20.De werkgever is verplicht :3°.het loon te betalen op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.9.Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald, behalve...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

De formulieren overhandigd van het ziekenfonds moeten ingevuld worden binnen een termijn die geen aanleiding geeft tot schade voor de werknemer.

Komt uw werkgever deze verbintenissen niet na, spijts aanmaning, wend u dan tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tv
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 11 dec 2008 11:17

Bedankt voor het vlugge antwoord mr. demoor !

Reclame

Terug naar “Loon”