Loon van 18 maanden terugvorderen

PVG
Topic Starter
Berichten: 3

Loon van 18 maanden terugvorderen

#1 , 01 dec 2008 21:26

Beste,

Bij het overgaan, 18 maanden geleden, van ploegenwerk naar dagdienst heb ik aan de personeelsdienst tot 2 maal toe gevraagd wat de verloning in dagdienst (parttime) ging zijn. Hier hebben ze een berekening gemaakt en doorgegeven aan mij. Dit loon leek voor mij oke en ben erop ingegaan. Nu blijkt dat 18 maanden later ze 11% teveel hebben betaald elke maand en willen dit terugvorderen.
Het is niet in de prive sector (openbare sector verpleging).
Kunnen ze dit doen. In Nederland is hier een wet dat als ik niet op de hoogte was van het te hoge loon, kunnen ze dit niet terugvorderen, maar hoe zit het hier in Belgie.
Is hier iemand van op de hoogte.

dank op voorhand.
P

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2008 15:38

Beste,

Bij het overgaan, 18 maanden geleden, van ploegenwerk naar dagdienst heb ik aan de personeelsdienst tot 2 maal toe gevraagd wat de verloning in dagdienst (parttime) ging zijn. Hier hebben ze een berekening gemaakt en doorgegeven aan mij. Dit loon leek voor mij oke en ben erop ingegaan. Nu blijkt dat 18 maanden later ze 11% teveel hebben betaald elke maand en willen dit terugvorderen.
Het is niet in de prive sector (openbare sector verpleging).
Kunnen ze dit doen. In Nederland is hier een wet dat als ik niet op de hoogte was van het te hoge loon, kunnen ze dit niet terugvorderen, maar hoe zit het hier in Belgie.
Is hier iemand van op de hoogte.

dank op voorhand.
P
PVG,

de standaardsituatie in België is dat er een terugvordering kan gebeuren, weliswaar pas na akkoord tussen werkgever en werknemer. Indien er geen akkoord is tussen werkgever en werknemer, moet de werkgever dit via de rechtbank terugvorderen. De terugvordering maakt in principe geen verschil tussen het feit of je er al dan niet besef van had dat je teveel kreeg.

Jij zit nu echter met een situatie dat iemand je een andere loon voorgesteld had dan de werkelijkheid. Afhankelijk van wat je in je bezit hebt, kan je misschien stellen dat je voorgesteld werd dat je dit loon ging krijgen en niet het loon dat ze nu herberekend hebben. Ga hiervoor eens naar je vakbond/een advokaat om te zien hoe sterk je in je schoenen staat.

PVG
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 dec 2008 16:28

Bij de vakbond waren ze kort, geld schuldig aan de staat moet je terugbetalen. Ga eens te rade bij een advocaat.

Reclame

Dust
Berichten: 61

#4 , 02 dec 2008 19:59

Als ik het wat kan volgen, slaat die 11% op gepresteerde 'onregelmatige' uren: vb nachturen, weekends, onderbroken shiften.
Wanneer je enkel tijdens kantooruren werkt, heb je hier geen recht op.
Verifieer goed of er nergens iets gespecifieerd staat in je contract betreffende de voorwaarden voor het verwerven van die 11%. Anders denk ik dat de kans klein is dat je de terugvordering kan tegenhouden. Ze zullen het gewoon van één van je volgend lonen afhouden.

PVG
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 02 dec 2008 21:13

Het is de gepresteerde uren in dagdienst, dus geen weekends en overuren.
Destijds als ik overging van ploegen in dagdienst hadden ze niet direct full-time maar enkel part time 50%. Doordat het enkel 50% was heb ik gaan gaan vragen wat het loon hiervoor was (omdat er geen ploegen premies en weekend premies meer bijzijn en het loon dus minder). Bij deze berekening, waarbij ik 2x gaan vragen ben of het juist is (dat ze ook bevestigden) ben ik akkoord gegaan omdat ik met dit bedrag juist zou rondkomen. Nu komen ze af om 11% terug te vorderen. Dit is gewoonweg balen. Anders had ik destijds het niet aangenomen omwille van het loon.

Franciscus
Berichten: 38600

#6 , 10 dec 2008 20:06

uw vakbond heeft gelijk - u dient het teveel terug te betalen - mocht u niet de enigste zijn kan u altijd vragen om dat te spreiden in de tijd - tenslotte is het hun fout.
maar u zal toch moeten terugbetalen en ze kunnen dat ook onmiddellijk inhouden - zodat u vb deze maand geen eindejaarspremie of wedde ontvangt
bij ons gebeurd --

alleen had de bediende bij personeel zich toen laten ontvallen -- je bent niet de enigste er zijn nog enkele ( tientallen) collega's -
na die uitspraak heb ik alle registers opengetrokken en samen met de vakbond er kunnen voor zorgen dat de terugbetaling toen in schijven kon gebeuren voor de collega's ... maar terugbetalen moesten ze

Wat eventueel ook nog kan dat is dat je terug wordt geplaatst naar je vorige dienst of een ander type van werkweek.
U zal vermoedelijk statutair zijn wat iets minder mogelijkheden geeft dan contractueel

paling
Berichten: 280

#7 , 10 dec 2008 21:07

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 12 dec 2008 15:15

dat klopt maar is bij mijn weten niet van toepassing - uw inkomen heb je gehad - het teveel is niet van uw dus is niet uw inkomen - want dat heb je al gehad - dus dat teveel geeft u (onmiddellijk) terug.

U kan enkel bij wijze van geste vragen om gespreide betaling met als sterk argument dat de dienst zich niet als een goed huisvader gedragen heeft en gebrek aan zorgvuldigheid ( veel voorkomende lichte fout)

Let wel het gaat steeds om de netto bedragen de werkgever moet zelf bij de andere instanties de rest recupereren

Terug naar “Loon”