echtgenoot ten laste

J
Topic Starter
Berichten: 35

echtgenoot ten laste

#1 , 28 okt 2008 16:52

mijn man zou willen thuisblijven en voor onze twee kinderen zorgen. Ik zou dan terug voltijds gaan werken. Natuurlijk moeten we dit eerst financieel even bekijken. Ik veronderstel dat hij dan ten laste komt van mij. Betekent dit dat ik maandelijks een hoger nettoloon bekom of wordt hier enkel rekening meegehouden tijdens de belastingaangifte? Wordt er in het nettoloon ook rekening gehouden met kinderen ten laste of is dit enkel het kindergeld?

Hartelijk dank voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 okt 2008 11:41

Uw brutoloon wordt verminderd met sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffingen.

“Art.296.Met de belasting...wordt het bedrag van de geheven bedrijfsvoorheffing verrekend.”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 92).

“Art.88.Het bedrag van de aan de bron verschuldigde bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de schalen en de erbij horende regels vermeld in bijlage III.”(K.B./WIB.92,17 augustus 1993).

BIJLAGE III HOOFDSTUK II. Afdeling 1. - Maandelijkse bruto bezoldigingen tot 7.500,00 EUR
11. De verkrijger van de inkomsten is een alleenstaande OF de echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten heeft eveneens beroepsinkomsten (schaal I)
12. De echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten heeft geen beroepsinkomsten (schaal II)
Wanneer de maandelijkse bruto bezoldigingen niet hoger zijn dan 7.500,00 EUR wordt de bedrijfsvoorheffing vastgesteld volgens schaal II.
BIJLAGE III HOOFDSTUK II. Afdeling 2. - Maandelijkse bruto bezoldigingen boven 7.500,00 EUR.

Raadpleeg zelf voor exacte gegevens http://www.fisconet.fgov.be/

Indien uw maandelijkse bruto bezoldiging tot 7500 euro bedraagt dan valt u nu onder schaal I terwijl u onder schaal II komt zodra uw echtgenoot geen beroepsinkomsten meer heeft. De bedrijfsvoorheffing van schaal II is lager dan deze van schaal I..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”