Kan ik doorgeschoven bedrijfswagen weigeren wegens hoge VAA?

anoniemenaam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan ik doorgeschoven bedrijfswagen weigeren wegens hoge VAA?

#1 , 30 jan 2021 15:08

Mijn loon omvat onder andere een bedrijfswagen. Het leasecontract voor mijn huidige wagen loopt binnenkort af.

Een aantal goedbetaalde mensen zijn recent vertrokken, wat resulteert in een aantal dure wagens die "op de parking staan" (en waarvan het leasecontract nog jaren loopt).
Nu is er sprake van dat één van die wagens naar mij wordt doorgeschoven.

Momenteel rij ik met een wagen met een zeer bescheiden VAA.
Als ik één van die andere wagens accepteer, verwacht ik een stijging van 250 euro in VAA.
Qua belasting kost me dat 125 euro aan nettoloon, het equivalent van een bruto loonsverlaging van 250 euro.
De duurdere wagens hebben voor mij persoonlijk geen enkele praktische waarde.

Kan ik legaal gezien weigeren om zo'n doorgeschoven wagen te accepteren of ben ik afhankelijk van de goodwill van mijn werkgever?
Mogelijks relevant: dit alles valt voor mij samen met een nieuwe functie en significante loonsverhoging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 01 feb 2021 11:14

Lastige vraag. Aan het bedrag van de VAA kan niet getornd worden omdat de berekeningsregels wettelijk vastgelegd zijn.

Je kreeg recent een significante loonsverhoging en promotie. Dit wijst er op dat je werkrelatie nu prima is.

Je kan natuurlijk de vraag op tafel leggen om gecompenseerd te worden voor het hogere VAA bv via een jaarlijkse (belastbare) premie. De wagen weigeren en een goedkope nieuwe wagen “eisen” kan de werkrelatie verzuren.

Hoe groot is het effectieve verschil in VAA? Het VAA zakt immers met de ouderdom van de wagen.

anoniemenaam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2021 19:12

@Sirkii VAA op mijn laatste loonbrief is 116. Exacte VAA van de andere wagens ken ik nog niet (het doorschuiven is nog niet "offcieel" ter sprake gekomen) maar kan makkelijk 350-400 zijn. Heb dit ingeschat via https://www.dailybits.be/voordeeltool.php. Met die tool kom ik alleszins op ongeveer de correcte waarde uit voor mijn huidige wagen. De door te schuiven wagens zijn ongeveer een jaar oud.

Wat ik me nu ook afvraag: bestaat er enige kans dat het voor mijn werkgever goedkoper uitkomt om het 4-jarig leasecontact voor zo'n dure wagen na één jaar te verbreken en mij in de plaats een nieuwe bescheiden wagen te geven? Ik ben zelf niet bekend met het financiële en fiscale plaatje langs de kant van de werkgever.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 02 feb 2021 12:19

Die vraag kan alleen de leasemaatschappij beantwoorden. Hangt van de opzeggingsclausules af. Vele leasecontracten moeten uitgedaan worden zodat een compensatie voor je werkgever ws de “beste” oplossing is.

VAA van 350-400€ betekent best wel een stevige wagen. ....

Terug naar “Loon”