Kan een bedrijfswagen verplicht worden?

VSF
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan een bedrijfswagen verplicht worden?

#1 , 27 jan 2021 09:02

Hallo,

Vorig jaar heb ik privé een grote wagen gekocht.
Nu hoor ik van de werkgever dat we allemaal moeten overschakelen naar een bedrijfswagen tegen 2025.
Op zich geen probleem maar het is een kleine, bestickerde 3-deurs.
Mijn wagen wordt privé het meest gebruikt omdat mijn man een camionette heeft. De kleine bedrijfswagen is echt niet handig voor ons (2 kinderen).

Ik heb nog eens duidelijk gevraagd aan de werkgever als dit verplicht is en hij zegt van wel.
Antwoord: ' Je krijgt hem sowieso, anders staat er gewoon een extra wagen op je oprit'.
Dit vind ik redelijk absurd.
Normaal heb je toch altijd de keuze tussen een wagen of extra loon of zie ik dit verkeerd?

Alvast bedankt voor meer info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 27 jan 2021 09:08

Nee, het is nog steeds de werkgever die die keuze mag maken.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 27 jan 2021 09:14

Die wagen,kost je via t VAA zo n 50€ per maand als er een tankkaart bij is. Alleen al je ww verkeer kost je ws meer. Heb zelf jarenlang een salariswagen gecombineerd met een chieke eigen wagen. Gewoon even rekenen.

Je kan de wagen weigeren maar opslag, in de plaats hangt af van de goodwill van de baas ....

Reclame

VSF
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2021 11:54

OK, bedankt voor de info!

eylis
Berichten: 8840

#5 , 27 jan 2021 13:43

Even nuanceren: de keuze kan zijn tussen bedrijfswagen of terugbetaling van een bepaald percentage van het woon/werkverkeer per openbaar vervoer.
Als je geen openbaar vervoer wenst te gebruiken, maar wel je eigen wagen, krijg je dan niets terugbetaald. Maar dat de werkgever meldt dat er dan een bedrijfswagen op je oprit zal staan is onzin. Jij hoeft niet toe te staan dat op jouw eigendom een wagen komt te staan. Ik heb het gevoel dat de werkgever een beetje druk wil uitoefenen om wél die bedrijfswagen te accepteren. Dit is in de actuele trend (en toekomstperpectieven) redelijk bedenkelijk.Is er gedacht aan electrische/hybride wagens? Meestal is de achterliggende bedoeling van de werkgever dat je ingezet kan worden voor veelvuldige of onvoorziene (lees snelle) verplaatsingen voor het werk. Maar ook dat kan tegenwoordig anders: je komt met eigen vervoer naar het werk en daar kan de bedrijfsauto gebruikt worden voor die verplaatsingen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 jan 2021 22:12

Iedereen bedrijfswagen geven, dan kan er nadien (eventueel) overgestapt worden op mobiliteitsbudget

Scenario dat ik al langer verwacht
Wordt enkel interessanter voor werkgever
En meeste werknemers gaan dat wel zien zitten

Niet bedenkelijk, maar vrij logisch gevolg van de gevoerde politiek

Terug naar “Loon”