Overuren/Werkloosheid dispuut

Hoogledenaar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overuren/Werkloosheid dispuut

#1 , 15 dec 2020 17:26

Beste,

Ik heb sindskort een dispuut met mijn werkgever. Door omstandigheden had ik redelijk wat overuren gemaakt (in onderling overleg met werkgever), en dit waren er op den duur echt belachelijk veel, we spreken over enkele honderden.

Er zijn enkele tientallen overuren uitbetaald (zoals afgesproken), maar de rest werd gehouden voor inhaalrust. Blijkt nu; vergeef mij als ik dit niet wist, ben een leek op dat gebied, dat al deze overuren voor inhaalrust NIET op de loonbrief stonden, dus ook niet aangegeven waren. Is dit wettelijk? Deze zijn dus nu enkel gekend "intern" door mezelf en mijn werkgever .. Kan wel op voldoende manieren aantonen dat ik deze uren effectief gepresteerd heb en zelfs goedkeuring van manager , etc.

Volgend punt dan; Begin van Covid-19 onderling een plan afgesproken voor recuperatie. Vaste dagen per week vrijaf, enkele weken, alles zag er goed uit. Enkele maanden later beslist werkgever om mij op werkloosheid owv Corona te zetten, akkoord we hadden omzetverlies dus dat kan gebeuren. Werkgever laat me weten dat zij (eenzijdig) beslissen om mijn vooraf ingeplande dagen rust, om deze in te boeken als werkloosheid-Corona; en achteraf "het nettoverschil tussen dop en loon" zullen terugbetalen. Dus feitelijk, mijn overuren inhaalrust te laten betalen door de overheid, onder het motto "je zit thuis en je bent betaald" .. Ik veronderstel dat dit zowat recht tegenover alles wat wettelijk is staat; maar zij blijven beweren dat dit kan en dat ik daar mee akkoord gegaan ben "omdat ik er niet tegen in ging" .. Dit kost mij dus inkomensverlies, gedeeltelijk verlies 13de maand en volgend jaar waarschijnlijk een leuke som belastingen.

Ik ben in al dit een grote leek, kan daar niets aan doen, en waarschijnlijk veel te goedgelovig (wie verwacht dat jouw werkgever jou ZO fel zou misbruiken). Wat is hier mogelijk? Ben ik effectief al die inhaalrust kwijt? Want ookal beslissen we dat ik vanaf morgen bvb terug betaalde inhaalrust krijg, vervallen die overuren niet na een bepaalde termijn van kwartaal of jaar? Wat kan ik hier eisen/verwachten? Of wat zouden mogelijke volgende stappen zijn?

Dank bij voorbaat

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Loon”