jobstudent wordt niet betaald

Quesion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

jobstudent wordt niet betaald

#1 , 12 nov 2020 16:07

hallo,

Mijn dochter van 18 heeft van juli tot oktober een vakantiejob gedaan. Ze heeft daarvoor een contract gekregen, eerst voor drie maanden (juli tot september) en daarna opnieuw voor drie maanden (oktober tot december). Vooral in de zomermaanden juli en augustus heeft ze daar heel wat uren gewerkt. in september en oktober was dat veel minder. In november heeft ze er niet meer gewerkt, omdat ze nog altijd haar loon niet ontvangen heeft.
Ze heeft al verschillende keren gevraagd wanneer ze wordt uitbetaald, zowel mondeling als via sms. Er worden dan telkens excuses gevonden en/of beloftes gedaan, maar die beloftes worden niet nageleefd. Wel heeft ze in oktober wat cash geld gekregen. Dit bleek voor "overuren" te zijn, en blijkbaar is dit zwart geld, bleek bij navraag bij de collega's. Ze heeft hiervoor niks afgetekend voor ontvangst of zo.

Nu is de vraag welke stappen we kunnen ondernemen om het achterstallig loon alsnog te krijgen.
En ook : kan ze zelf in de problemen geraken doordat ze zwart geld heeft aangenomen (niet wetende dat het zwart geld was), mocht het ooit tot een rechtszaak komen.
Er zijn nog een aantal jobstudenten in dezelfde situatie. Niemand heeft officieel loon gekregen. Ik begin mij zelfs de vraag te stellen of die jobstudenten wel officieel zijn ingeschreven geweest. Ze hebben namelijk ook nooit loonfiches ontvangen of enig ander document, behalve een arbeidscontract (dat volgens mij gewoon van internet kan geplukt geweest zijn). Is het mogelijk om ergens te checken of er dimona aangiftes zijn ingediend geweest ?

alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2020 16:39

Het simpelste is dit laten weten aan de SIOD dus de sociale inspectie

https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/

Je moet wel je iD kaart hebben om in teloggen

Ofwel ga je naar een vakbond .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Loon”