Uitbetaling zon-en feestdagen

Mel83
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling zon-en feestdagen

#1 , 29 okt 2020 23:53

Hallo,
Vermits mijn bazen het precies zelf niet weten, probeer ik zelf hier eens. Ik lees verschillende dingen op internet, dus misschien dat hier iemand is die de waarheid kent.
Ik werk als arbeider in de horeca en werk elke zondag. Ik heb op internet toevallig gezien dat je dan ook 2euro extra krijgt per uur met een maximum van 12 euro per dag. Daar heb ik nooit iets van gezien. Ik had dit gemeld aan mijn baas en die heeft dat nagevraagd aan zijn sociaal secretariaat, als antwoord kreeg hij dat ze dat vergeten waren en dit gaan recht zetten, maar dat ik daar wel op belast word, dus er niet veel van ga overhouden, is dit zo?
Ook heb ik nog geen enkele feestdag betaald gekregen, bv 21 Juli heb ik niet gewerkt, maar krijg ik die toch sowieso betaald? En wat is dat loon dan? 15 augustus heb ik wel gewerkt, maar de baas zegt dat ik dan enkel 12 euro krijg, dus datzelfde als op zondag werk, 2 euro per uur extra. Dat is toch niet waar? Ik heb toch een betaalde inhaalrust dan? Of ik neem de rustdag niet en laat die dag gewoon uitbetalen zodat ik dubbel loon heb? Maar hij wist niet of dat in de horeca ook zo is. Zij vonden dat vreemd...maar hun sociaal secretariaat zou hen dat toch moeten uitleggen veronderstel ik? Hopelijk kan iemand me een fatsoenlijk antwoord geven, want niemand weet het precies en ik wil wel krijgen waar ik recht op heb . Er staat niets van in mijn contract en ik heb een variabel uurrooster.
Alvast bedankt. Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2020 09:05

De horeca ??

Voor zaterdag krijg je niks extra.

Voor zondag heb je recht op 2€ per uur met een maximum van 6 uur.

Je feestdag 21 juli heb je niet gewerkt maar moet wel betaald worden naar rato de uren die je normaal zou werken op deze dag.

De andere feestdagen die je werkt, mag je een dag thuisblijven betaald of hij moet terug deze dag betalen aan de uren die je die dag heeft gewerkt., de 2€ extra zoals op zondag moet hij je betalen ook voor de feestdagen, maar niet voor de uren dat je mag thuis blijven, omdat deze 2€ een premie is voor zon en feestdagen .

Ik ken de horeca mensen en werkgevers zeer goed, maar ik raad je aan je aan te sluiten bij een vakbond naar keuze.

Heb je nog problemen mag je hier altijd gerust vragen .


Als je in de horeca werkt is lid zijn van een vakbond zeker NOOIT een luxe.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mel83
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2020 01:01

Ze hebben dit nu herberekend. Ik heb een loonfiche gekregen voor elke zondag die ik gewerkt heb, dat waren er dus 4 in een maand. Van de bijna 50 euro bleef er maar 13 euro ongeveer over, de baas zei dat die 2 euro per uur dus extra, dat ik daar op belast word en dus niet veel van overhou, daarom maar 13 euro, klopt dit wel? Van feestdag nog niets gezien op mijn loonbrief....
U zegt van me aan te sluiten bij een vakbond, maar ik heb enkel dit nu aan de hand en lidgeld betalen voor 1 "misverstand" nu eigenlijk vind ik wat veel. Dus ik hoop dat het op deze manier opgelost geraakt.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2020 08:55

juist daarvoor zou men je loon fiche moeten zien.

Wat de vakbond betreft je krijgt bijna de helft terug van je lidgeld, en ook als je stempelt krijg je gemakkelijker je centen , en zeker als je in de horeca werkt.

Waarom heb je jouw feestdagen niet gekregen ?

Dit gebeurt veel in de horeca, nu hebben ze nog recht op den 1 november , hoeveel gaan er zijn die dit uitbetaald worden, enkel diegenen die bij een vakbond zijn .

ik weet hoe het er aan toegaat, zeker ook je 1 november eisen enkel en alleen als je nog op zondag 18 oktober werkte, heb je er recht op.

Je hebt er recht op in tijden van overmacht 14 dagen na je laatste gewerkte dag en 1 november is juist 13 dagen na 18oktober .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mel83
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2020 10:55

Ok bedankt. Ik zal dan toch eens naar een vakbond bellen. Groetjes

Terug naar “Loon”