budget verlagen bedrijfswagen

STOFFEL147
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

budget verlagen bedrijfswagen

#1 , 04 jul 2020 13:47

ik heb 2,5j geleden 450euro/brutto loon ingeleverd voor een bedrijfswagen .
De bedrijfswagen heeft een leasing prijs van 530euro per maand .( exl. BTW en benzine ) .
Dit heeft er voor gezorgd dat sinds ik een bedrijfswagen heb mijn kostprijs voor het bedrijf lichtjes gedaald is dus positief voor mijn werkgever en ik ook blij dat ik een bedrijfswagen heb , we gingen oorspronkelijk voor een nuloperatie maar het is dus uitgedraaid in een licht voordeel voor mijn baas .
Binnen een half jaartje kan ik mijn nieuwe bedrijfswagen gaan kiezen en ik zou maar een budget krijgen van 400euro , dit is 130euro minder !
Kan mijn baas het budget zomaar verlagen in mijn situatie rekening houdend dat ik eerder 450euro ingeleverd heb ?
Een collega van mij krijgt nu ook zijn 1ste bedrijfswagen met een budget van 400euro maar hij heeft maar 350euro bruttoloon moeten inleveren .

Wat zijn mijn rechten hier ? Kan ik een budget van 530euro eisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jul 2020 16:25

Wat staat er in uw huidige car-policy?

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 04 jul 2020 17:36

Als de car policy gewijzigd werd zal je r mee moeten leren leven. De fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens is de laatste jaren enorm achteruitgegaan zodat het bedrijf zijn kostprijs van dit voordeel verlaagd door het leasingbedrag te verlagen. Er is ook een kost voor brandstof als je een tankkaart hebt. Je zou kunnen voorstellen om 130€ zelf bij te leggen: opdat je dit uit je nettosalaris betaalt komt dit in mindering op je VAA.

Waarom je collega “maar” 350€? Mogelijks voorziet de car policy een hewaarborgd minimumsalaris. Zie je car policy.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2020 17:06

Als de car policy gewijzigd werd zal je r mee moeten leren leven.
wat is dan de wettelijke basis voor een eenzijdige loonvermindering?

wet 12/4/1965
Art. 2.Deze wet verstaat onder "loon" :
3° de in geld waardeerbare voordelen waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft ten laste van de werkgever.

3/7/1978
art 20, 3° het loon te betalen op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen;
Art. 25. Het beding waarbij de werkgever zich het recht voorbehoudt om de voorwaarden van de overeenkomst eenzijdig te wijzigen is nietig.

21/3/1804 bw
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 05 jul 2020 18:36

Om een wagen als salaris te kunnen interpreteren moet die gekwantifieerd opgenomen zijn in de arbeidsovereenkomst. Als verwezen wordt naar een car policy dan kan de werkgever die wijzigen (bv na overleg met de sociale partners). In het groot bedrijf waar ik werk is de car policy meermaals (in het nadeel vd werknemers) aangepast en daar was niets aan te doen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jul 2020 18:59

Als verwezen wordt naar een car policy dan kan de werkgever die wijzigen (bv na overleg met de sociale partners).
er is een brutoloon tegen budget overeengekomen = overeenkomst

geef eens wetgeving die een eenzijdige wijziging toelaat
na overleg is niet eenzijdig
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”