Wijziging car policy

kuisman
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Wijziging car policy

#1 , 17 jun 2020 18:50

Mijn werkgever heeft eenzijdig (zonder ondertekening of communicatie) de car policy aangepast waardoor in het budget / maand nu ook de CO2 bijdrage vervat zit terwijl hier vroeger geen sprake van was. Dit zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld vroeger 700€ leasebedrag per maand mogelijk was en nu nog bv 640€ indien CO2 bijdrage 60€ per maand bedraagt. Mag mijn werkgever dit zomaar veranderen zonder mijn akkoord?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 17 jun 2020 21:17

Is dit een car policy die stelt dat er een wagen geleased wordt waarmee ook privé kilometers toegelaten zijn?

kuisman
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2020 22:06

Is inderdaad car policy voor bedrijfswagen waar ook privé kilometers mee gedaan worden. Het budget waarvan sprake wordt omschreven als operationele leasing bedrag / maand

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 17 jun 2020 22:58

Dan maakt die wagen deel uit van uw verloning, waardoor een eenzijdige verandering niet toegelaten is.

Nu, tot zover de theorie, de praktijk:
Wat gaat u doen als u werkgever niet wilt inbinden?
Er is immers een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

kuisman
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2020 07:46

Wat zijn mijn mogelijkheden om gelijk te krijgen?

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 19 jun 2020 11:11

Je moet een onderscheid maken tussen een wagenovereenkopsg die in uw arbeidscontract opgenomen is - dit is bindend - en een bedrijfscar policy die voor alle werknemers met wagenrecht van toepassing is. In zo n policy kan gedifferentieerd worden naar functieklasse, etc etc. Een dergelijke globale car policy kan wel degelijk eenzijdig gewijzigd worden.

Dit gebeurt meer en meer opdat de gunstige fiscale regelingen voor bedrijfsauto s almaar verslechteren. Bij mijn werkgever verschillende keren voorgehad: van volledig vrije keuze naar een beperkte lijst, kilometerbeperking voor niet reizende functies, volledige fiscaliteit mee in t wagenbudget. Etc.

Als het een groepscar policy is maak je mi geen kans omdat de wijziging “redelijk” is.

kuisman
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jun 2020 22:40

In mijn arbeidsovereenkomst staat het volgende: bedrijfswagen categorie x volgens de company car policy.
Ik ga er van uit dat dit dan onder je vermelding van groeps car policy valt?
Wil dit dan ook zeggen dat de werkgever zonder communicatie alle 'spelregels' kan aanpassen in deze situatie?
Alvast bedankt voor de hulp!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jun 2020 09:17

is het niet ten gevolge van de verplichte invoering van de wltp test, waardoor de bijdrage op de voordelen van alle aard zal stijgen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

kuisman
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2020 16:03

Reden waarom de werkgever dit doorvoert is mijn inziens niet belangrijk. CO2 bijdrage is een bedrag dat normaal door werkgever dient betaald te worden, op deze manier wordt dit in de nek van de werknemer geduwd. Ik vraag mij enkel af of deze wijziging door de werkgever 100% juridisch in orde is.

Terug naar “Loon”