Bedrijf in de problemen. Angst voor loonuitbetaling

answers
Topic Starter
Berichten: 2

Bedrijf in de problemen. Angst voor loonuitbetaling

#1 , 26 aug 2008 11:33

Beste rechtskenners,

Het gaat niet zo goed op ons bedrijf. Enkele collega's hebben zelf schrik dat ons loon niet zal worden uitbetaald op het einde van deze of volgende maand. Ik antwoordde daarop 'als ze dat doen, dan stop ik onmiddellijk met werken'. Een collega zei daarop: kan dat wel? Mogen wij wel zomaar stoppen met werken? Wat doe je in zo'n situatie?
Ik heb opgezocht op internet, maar ik vind er niet ech iets over. Misschien kan één van jullie hierop een antwoord vinden.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 26 aug 2008 11:39

Een arbeidsovereenkomst is een verbintenis die rechten en plichten met zich meebrengt voor beide partijen.

Voor de werknemer is dat: zijn werk naar best vermogen doen en voor de werkgever is dat: loon betalen (onder andere).
Indien de werkgever uw loon niet betaalt, dan bezondigt hij zich aan contractbreuk. In principe kan u dan op grond van de exceptio non adimpleti contractu (de exceptie van het niet nakomen van de overeenkomst) stellen dat u niet meer hoeft te werken zolag u niet betaald bent geweest.

Ik denk niet dat een rechter hierover veel moeilijkheden zal maken. Evenwel raad ik u aan van dit zeer goed te documenteren, uw baas duidelijk te maken (per aangetekend schrijven) dat u bij niet betaling van het loon niet meer zal werken en dat in geval het voorkomt, dat u onmidellijk de sociale inspectie op de hoogte brengt.

U geld krijgt u hoedanook, de werknemers zijn bij faillissement de eerste die uitbetaald worden.

Reclame

Terug naar “Loon”