Intrekking leasewagen en tankkaart

Koen123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Intrekking leasewagen en tankkaart

#1 , 21 apr 2020 18:37

Hallo allemaal,

Mijn werkgever heeft op Europees niveau beslist om geen leasewagens en tankkaarten meer te voorzien voor de werknemers.
Werknemers die dit vandaag wel hebben (zoals mezelf) krijgen een compensatie voor dit verlies. Je leasebudget wordt omgezet in brutoloon, voor de privé kilometers die je reedt krijg je ook een vast bedrag (voor iedereen hetzelfde) bovenop je brutoloon.

Beide zijn voor mijn situatie onvoldoende om enerzijds de huidige wagen en anderzijds aantal privé kilometers dat ik rij te compenseren.

Mijn vraag: Kan de werkgever eenzijdig deze arbeidsvoorwaarden wijzigen?

Voor de volledigheid moet ik er ook bijzeggen dat wat de wagen betreft we niet verplicht zijn dit te aanvaarden. Je kan het voorstel niet aanvaarden en toch een leasewagen behouden. Je keuze wordt door de car policy dan wel beperkt tot maximum 2 modellen (tov vrije keuze nu), die significant verschillen met mijn huidige wagen.
Het verlies van de tankkaart kan je niet kiezen, deze verlies je sowieso.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 21 apr 2020 20:03

Als dit in je individueel arbeidscontract stond niet. Als dit een gewijzigde car policy is wel.

Koen123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2020 11:04

Als dit in je individueel arbeidscontract stond niet. Als dit een gewijzigde car policy is wel.
In mijn arbeidscontract staat inderdaad het recht op een leasewagen. Wellicht is dat de reden waarom je toch nog de mogelijkheid hebt een wagen te blijven behouden, maar dan slechts een heel beperkte keuze hebt. Op die manier blijven ze in lijn met het arbeidscontract, ze maken het via de car policy gewoon zo oninteressant dat het eigenlijk niet echt een keuze is. Omdat ze uiteraard verkiezen dat iedereen zijn wagen afstaat en voor de compensatie kiest.
Dat is toch mijn gevoel.

De tankkaart staat niet in het arbeidscontract, dus wellicht vandaar dat je niet de keuze hebt deze te blijven houden.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 22 apr 2020 12:30

Je analyse is correct. Mocht in je arbeidscontract een wagenklasse staan dan was het anders geweest. Je bent dus een beetje bij de lurven genomen maar t is nu eenmaal zo. Mogelijks zit je werkgever in moeilijke papieren en ga je beter na Corona op zoek naar ander werk.

Terug naar “Loon”