Thuis blijven maar verliezen niets van loon

SilviePeeters
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Thuis blijven maar verliezen niets van loon

#1 , 17 apr 2020 17:22

Ik heb een 3 maanden contract als vlinder, elke week moet ik naar en verschillende plaats gaan werken. Vandaag heeft mijn baas dit bericht gestuurd:
Voorlopig ben je maandag thuis. Dit zal overmacht woeden door Covid 19. Daardoor verlies je niets van je loon. Ik bel je nog maandag. Voorlopig hoef jij niets te doen.

Kan dat? Moet ik niet tijdelijke werkloosheid aanvragen?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 apr 2020 19:50

Als je geen loon verliest heb je toch geen werklozensteun nodig.

SilviePeeters
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2020 19:58

Bedankt voor uw bericht, maar het is een beetje raar, het bedrijf gaat betalen voor niets (¿?). Misschien wel, ik weet het niet, rare situatie met de corona :(

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2020 21:08

Niet juridisch : maar de staat/regering betaalt zo veel voor niets. Vernietigd miljoenen mondmaskers ( noodvoorraad ) onder minister, die nu een grote mond heeft op de media.
Zorgen maken omtrent voor niets betalen = Belgenland.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 17 apr 2020 21:19

Verwacht je maar aan technische werkloosheid. Natuurlijk onder voorbehoud omdat we je arbeidscontract niet kennen. Maandag weet je meer. Als je maandag naar een werkplaats moest vlinderen en je hebt geen officiële afzegging dan doe je dat best om geen ongewettigde afwezigheid te riskeren.

De relevantie van de opmerking hierboven ontgaat me volledig ....

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2020 23:33

Als je geen loon verliest heb je toch geen werklozensteun nodig.
er kan ook een combinatie van werkloosheidsuitkering en een bestaanszekerheid zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 apr 2020 23:37

Verwacht je maar aan technische werkloosheid. Natuurlijk onder voorbehoud omdat we je arbeidscontract niet kennen.
zijn er dan tijdelijke arbeidsovereenkomsten die niet geschorst kunnen worden door technische werkloosheid?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2020 10:56

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2020 16:57

nu met werkende link:

https://www.rva.be/nl/nieuws/tijdelijke ... -procedure

Dank je wel father.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

SilviePeeters
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2020 13:38

Mijn baas heeft aan mij een whatsapp bericht gestuurd:

"Voorlopig deze week niet werken. Je moet voorlopig niets doen. Ik hou je verder op de hoogte mocht er verandering zijn".

Wanneer moet ik de economische werkloosheid aanvragen? Binnen de 8 dagen na mijn laaste dag van werk? Of moet ik niets doen? Mijn werkgever moet dat doen?
Kan ik mijn werkgever vertrouwen?
Bedankt.

SilviePeeters
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 apr 2020 13:39

Ik begrijp ook niet het bericht van Sirkii

Terug naar “Loon”