Overuren worden niet uitbetaald

Filipo123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Overuren worden niet uitbetaald

#1 , 26 mar 2020 15:59

Beste Forumleden ,

Ik werk al lange tijd als consultant bediende waarvan tewerkgesteld op verschillende bedrijven. (gewoon in loondienst en geen leidinggevende functie)
De betalingen zijn nooit een probleem geweest en overuren zijn eigenlijk nooit nodig geweest.
Sinds kort stelt het bedrijf waar we tewerkgesteld op worden het aanbod om ipv de contractuele 40u per week de mogelijkheid om vrijwillig 44u te werken per week . (waarvan niks schriftelijk neergeschreven is)
Het bedrijf waar we tewerkgesteld op zijn is wel van de mening dat deze meeruren aan het zelfde bedrag zullen betaald worden aan ons consultant bedrijf en dus niet aan overuren tarief omdat dit een vrijwillige keuze is.
Sinds kort heeft mijn consultants bedrijf me dan ook gemeld dat ik enkel het basisuur krijg betaald op deze overuren terwijl er in mijn contract staat alles boven de 40uur zal betaald worden aan 150%.
Ze zullen me wel overuren tarief betalen als ik een schriftelijke bevestiging heb van het bedrijf waar ik tewerkgesteld ben om overuren te presteren maar deze schriftelijke bevestiging willen ze niet geven.
Hebben ze het recht dit doen ? Of zijn ze wel degelijk verplicht om deze overuren uit te betalen aan 150% omdat dit zo in mijn contract staat?

Alvast bedankt om men lange tekst even te bekijken hopelijk is het duidelijk genoeg ...
Met vriendelijke groeten ,
Filip

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 mar 2020 16:14

Als het bedrijf waar je tewerkgesteld bent je niet verplicht tot het maken van die overuren, en het inderdaad op vrijwillige basis is, zie ik geen reden dat je meer zou moeten betaald worden.

Filipo123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2020 16:33

Als het bedrijf waar je tewerkgesteld bent je niet verplicht tot het maken van die overuren, en het inderdaad op vrijwillige basis is, zie ik geen reden dat je meer zou moeten betaald worden.
Dat klopt maar het onderliggende probleem is dat we vroeger met 7 mensen in dienst waren daar en momenteel maar met 6 mensen meer dus ze willen dit nu op deze manier oplossen om zo niemand nieuw meer te hoeven aannemen.
Het resultaat is dat de overuren wel degelijk vrijwillig zijn maar aan het einde van de dag moet het werk wel af zijn ook al heeft dit meeruren nodig maar dus op deze manier niet extra betaald.

Als ik dan op site van ACV kijk staat er :‘Vrijwillige overuren’
De wet betreffende wendbaar en werkbaar werk (5 maart 2017) voerde de zogenaamde ‘vrijwillige overuren’ in. Om je vrijwillig aan te bieden voor deze overuren moet je als werknemer, voorafgaand aan het presteren van deze uren, een geschreven overeenkomst sluiten met je werkgever.
Dat akkoord is 6 maanden geldig en kan worden vernieuwd in de mate waarin je als werknemer nog altijd wenst om deze overuren te presteren.

Dus er is geen schriftelijke overeenkomst bij ons ... dus ik denk toch dat dit geen vrijwillige overuren zijn maar buitengewone vermeerdering van het werk
Tevens blijft in mijn contract staan alles boven de 40uren worden betaald aan 150% , hier is geen vermelding bij opgenomen of deze vrijwillig gepresteerd zijn of niet.
https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwRei ... enDocument

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 26 mar 2020 17:10

Er is mijns inziens een structureel verschil tussen:
- 8 uren werken per dag (= 40 uur per week)
- Het werk moet af zijn per dag (= geen vaste werkuren per week)

Dus jij doet vanaf nu nog 8 uur per dag, aangezien overuren vrijwillig zijn, of je gaat in overleg met je werkgever (die op zijn beurt met je tewerkgesteld bedrijf moet praten) over deze gang van zaken, aangezien er niet te halen deadlines worden opgelegd zonder overuren te maken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mar 2020 17:23

Er zijn sectoren die zelfs 360 vrijwillige overuren hebben, meestal is dit +/- 110 uren per jaar, men betaald daar geen belastingen en geen rsz op .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Filipo123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mar 2020 17:32

Er zijn sectoren die zelfs 360 vrijwillige overuren hebben, meestal is dit +/- 110 uren per jaar, men betaald daar geen belastingen en geen rsz op .
Bedankt denlowie en blaatpraat voor jullie reacties alreeds.
Ik las tevens onderstaand artikel nog , in dit artikel is er wel melding dat ze bij vrijwillige overuren ook verplicht zijn te betalen aan overloontoeslag van 50% :
https://www.eubelius.com/nl/nieuws/flex ... n-mogelijk
Overloon
De gewone regels in verband met overloon zijn van toepassing op vrijwillige overuren. Dit wil zeggen dat een overloontoeslag moet worden betaald voor arbeidsuren die gepresteerd worden boven negen uren per dag of 40 uren per week of boven de lagere grenzen die bij cao werden vastgesteld. De overloontoeslag bedraagt 50% of – als de overuren gepresteerd worden op een zon- of feestdag – 100%.

Van zodra ik genoeg info heb ga ik zeker mijn werkgever hierover aanspreken (jammer genoeg kennen ze soms meer achterpoortjes als mij om mee uit te pakken ... )

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mar 2020 17:58

Als het bedrijf waar je tewerkgesteld bent je niet verplicht tot het maken van die overuren, en het inderdaad op vrijwillige basis is, zie ik geen reden dat je meer zou moeten betaald worden.
bewijs maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mar 2020 18:34

Bekijk eens je CAO, want ieder sector zijn andere regels
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Filipo123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mar 2020 20:41

Bekijk eens je CAO, want ieder sector zijn andere regels
ok , PC200 , ik zal deze eens in detail bekijken ...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 26 mar 2020 22:22

Als het bedrijf waar je tewerkgesteld bent je niet verplicht tot het maken van die overuren, en het inderdaad op vrijwillige basis is, zie ik geen reden dat je meer zou moeten betaald worden.
bewijs maar eens
Bewijs maar eens van niet.

Let wel: het initiatief komt hier van de werkgever, die (althans in het bericht dat je citeerde) toelaat om op vrijwillige basis overuren te maken.
De nadien bijgevoegde informatie door TS legt fouten aan de kant van de werkgever bloot, maar is irrelevant ten opzichte van dit bericht.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 mar 2020 23:01

Als het bedrijf waar je tewerkgesteld bent je niet verplicht tot het maken van die overuren, en het inderdaad op vrijwillige basis is, zie ik geen reden dat je meer zou moeten betaald worden.
bewijs maar eens
Bewijs maar eens van niet.

art 29§1 arbeidswet 16/3/1971 is een dwingende bepaling, en nu graag de wettelijke basis voor wat u beweert
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 26 mar 2020 23:22



bewijs maar eens
Bewijs maar eens van niet.

art 29§1 arbeidswet 16/3/1971 is een dwingende bepaling, en nu graag de wettelijke basis voor wat u beweert
Zelfde wetgeving, artikel 25bis.
Initiatief tot overwerk dient uit te gaan van werknemer.

Maar ik verbeter mijzelf ondertussen, en ga akkoord met jou.
Ik zie namelijk een precedent in de rechtspraak (arbeidshof Gent, 24/12/2003) die stelt dat onwettig gemaakte overuren ook dienen betaald te worden volgens dat artikel.
Gevaarlijk precedent imo: een werknemer die op eigen initiatief overuren maakt, zelfs zonder goedkeuring van de werkgever, dient deze betaald te krijgen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 mar 2020 11:22



Bewijs maar eens van niet.

art 29§1 arbeidswet 16/3/1971 is een dwingende bepaling, en nu graag de wettelijke basis voor wat u beweert
Zelfde wetgeving, artikel 25bis.

https://werk.belgie.be/nl/themas/werkba ... e-overuren

Een nieuwe vorm van overuren, “vrijwillige overuren” genaamd, werd ingevoerd in de Arbeidswet van 16 maart 1971. Het nieuwe artikel 25bis laat de werknemer die wenst, toe om een quotum van overuren te presteren en op die manier zijn loon aan te vullen.
........
De werknemer zal per kalenderjaar tot 100 vrijwillige overuren kunnen presteren die aanleiding geven tot de betaling van overloon, 50% voor de uren gepresteerd in de week en 100% voor de uren gepresteerd op zondagen en feestdagen, maar zij zullen geen aanleiding geven tot inhaalrust.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 mar 2020 11:31


Hebben ze het recht dit doen ? Of zijn ze wel degelijk verplicht om deze overuren uit te betalen aan 150% omdat dit zo in mijn contract staat?
het hoeft zelfs niet uw contract te staan, een overeenkomst waarbij bepaald wordt dat er geen overurentoeslag verschuldigd is voor overuren is waardeloos art 51 wet 5/12/1968, ervan uitgaande dat u geen leidinggevende of vertrouwensfunctie hebt die valt onder art 2 wet 10/2/1965, of dit in het kader van flexibiliteit is.

werkt u 40u/week zonder adv dagen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 mar 2020 11:35





De werknemer zal per kalenderjaar tot 100 vrijwillige overuren kunnen presteren die aanleiding geven tot de betaling van overloon, 50% voor de uren gepresteerd in de week en 100% voor de uren gepresteerd op zondagen en feestdagen, maar zij zullen geen aanleiding geven tot inhaalrust.
Het aantal vrijwillige overuren is sector gebonden, horeca bv 360 uren per jaar.

Maar waar staat er dat die vrijwillige overuren aan 50% en op zondag aan 100% zijn ??

Ik heb gehoord dat dit aan de normale uurlonen is .

Wat is het nu ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”