Overuren worden niet uitbetaald

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

Re: Overuren worden niet uitbetaald

#16 , 28 mar 2020 15:22

Ik heb gehoord dat
bewijs eens dat art 29§1 hiervoor niet van toepassing is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 mar 2020 15:58

Ik heb gehoord dat
bewijs eens dat art 29§1 hiervoor niet van toepassing is
Ik ga niks bewijzen daar ik de vraag stelde.

Zie eens hier naar
Netto-overuren zonder overloon

360 vrijwillige overuren per jaar geven geen recht op overloon of inhaalrust. Enkel het gewone loon aan 100 % is verschuldigd.


Het is officieel: werknemers in de horeca kunnen 360 vrijwillige netto-overuren per jaar presteren.

Sinds 1 december 2015 kunnen werkgevers in de horeca die gebruikmaken van het geregistreerd kassasysteem ("witte kassa") 360 netto-overuren per jaar laten presteren door hun werknemers. Het zijn overuren die op vraag van de werknemer niet worden ingehaald en wegens "buitengewone vermeerdering van werk" of "onvoorziene noodzaak" worden gepresteerd. Op deze netto-overuren zijn geen sociale bijdragen noch bedrijfsvoorheffing verschuldigd: de werknemer strijkt het totale door de werkgever betaalde loon op, zonder enige belasting!

Bron :https://www.groups.be/1_89266.htm?rdeLocaleAttr=nl
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Filipo123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#18 , 29 mar 2020 13:34

werkt u 40u/week zonder adv dagen?
Ik werk 40u/week met (12) adv dagen

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 mar 2020 16:15

Misschien eens de volgende essentiële vragen stellen:

- wat zegt het arbeidsreglement over overuren?
- staat in arbeidsreglement dat overuren worden uitbetaald?
- staat er vermeld dat overuren verboden zijn?
- staat er vermeld dat overuren moeten opgenomen zijn voor en wat is het maximum aan overdraagbare overuren?
- bij overuren is er reeds lang geen sprake meer van overloon.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#20 , 31 mar 2020 17:42

- bij overuren is er reeds lang geen sprake meer van overloon.
het is niet omdat er mogelijkheden zijn dat er geen sprake meer van is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Filipo123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 apr 2020 11:28


De werknemer zal per kalenderjaar tot 100 vrijwillige overuren kunnen presteren die aanleiding geven tot de betaling van overloon, 50% voor de uren gepresteerd in de week en 100% voor de uren gepresteerd op zondagen en feestdagen, maar zij zullen geen aanleiding geven tot inhaalrust.
Resultaat nu : Al mijn overuren uit het verleden zijn aangepast van 150% naar 100% (alvast geen leuke maand).
Uitleg van werkgever :
** Er worden enkel overuren aan 150 procent betaald als de klant dit eist van u, dus als dit echt nodig tijdens drukke periodes (bv tijdens een TA). Aangezien wij u als werkgever niet hebben gevraagd om 8 uur extra te presteren in Februari en ook *bedrijf* aangeeft dat ze niet ge-eist hebben om overuren te presteren, kunnen wij die 8 uur ook niet uitbetalen als overuren. Ook *bedrijf* betaald ons de overuren alleen maar aan 150 procent als ze zelf gevraagd hebben om overuren te presteren.
Mogen wij u dus vanaf heden om vergissing te vermijden vragen om gewoon 40 uur te werken. Als je meer werkt zijn dat uren die je vrijwillig doen en kunnen die wel aan 100 procent uitbetaald worden tenzij goedgekeurd door klant en ons als overuren. **

Heeft mijn werkgever hier gelijk in ? De overuren doe ik enkel om het werk af te krijgen , mondeling wordt dit gezet om ze te presteren maar geschreven niet ...
Kan ik hier beter stappen ondernemen naar de vakbond ? Of gewoon alle "zever" achterwegen laten en 40u werken en de werkzaamheden laten staan als ze niet af geraken ?
Er staat nog steeds in mijn contract "uren boven de 40u/week worden betaald aan 150%" en tevens in het PC200 staat dit ook.
Artikel 25bis kan ik niet gebruiken want ik heb zoals het artikel beschrijft geen toestemming gekregen van mijn werkgever.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 08 apr 2020 13:39

Ook *bedrijf* betaald ons de overuren alleen maar aan 150 procent als ze zelf gevraagd hebben om overuren te presteren.
Dat is toch de normale situatie :?:
Het is niet de werknemer die beslist om overuren te doen ...
Mogen wij u dus vanaf heden om vergissing te vermijden vragen om gewoon 40 uur te werken
Uw werkgever laat dus duidelijk weten wat zij van u verwachten.
40 uur.
Tenzij u door bedrijf gevraagd wordt overuren te doen.
Klaar.

Filipo123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 apr 2020 14:08

Ook *bedrijf* betaald ons de overuren alleen maar aan 150 procent als ze zelf gevraagd hebben om overuren te presteren.
Dat is toch de normale situatie :?:
Het is niet de werknemer die beslist om overuren te doen ...
Mogen wij u dus vanaf heden om vergissing te vermijden vragen om gewoon 40 uur te werken
Uw werkgever laat dus duidelijk weten wat zij van u verwachten.
40 uur.
Tenzij u door bedrijf gevraagd wordt overuren te doen.
Klaar.
Dat is idd de normale situatie enige verschil dat het bedrijf waar ik tewerk gesteld word mij toestemming geeft om toch 43u te werken om toch het werk af te krijgen , dit melden ze enkel mondeling en niet op papier. Indien werk toch niet af is zit ik met de problemen.
Vraag mij alleen of dit allemaal zomaar kan en of ik toch tot die 43u geen recht heb op overuren toeslag .
Voor mij is het simpel ik werk vanaf nu 40u en als het werk niet in orde is moeten ze me maar bedanken voor de moeite :lol:
Jammer dat ik wel die overuren die gepresteerd zijn nu allemaal moet terugbetalen en daar zal spijtig genoeg niks aan te doen zijn. (want ik heb zogezegd geen bewijs dat ik die overuren mocht doen en is op die manier gewoon betaald aan 100%)

Terug naar “Loon”