Zomaar loonbaremas en ancienniteitsregels aanpassen ?

128MB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zomaar loonbaremas en ancienniteitsregels aanpassen ?

#1 , 28 feb 2020 15:43

Recent zijn zonder enige waarschuwing de loonbarema binnen ons bedrijf aangepast naar de minimumsector barema's.
En de anciënniteitsregeling aangepast volgens leeftijd indiensttreding.

Mag dit zomaar ?

In mijn voorbeeld zou ik +- €125.000 verliezen in mijn carriere tot aan pensioen binnen hetzelfde bedrijf en pas over 15 jaar mijn eerste opslag krijgen omdat ik nu ineens zogezegd te veel verdien volgens hun nieuwe anciënniteitsregels.

Daarbovenop krijgen we andere en minder praktische bedrijfswagens om klanten te bezoeken die in mijn geval €70 per maand meer kost in VAA.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2020 19:37

Of dit mag of niet mag kan ik me niet over uitspreken hoe dit in je bedrijf gaat.

Maar wat ik met 100% zekerheid weet !

wanneer je niet akkoord gaat, dat je werkgever je ook niet moet in dienst houden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 04 mar 2020 20:51

En wat doet uw vakbond???

Reclame

Vincere
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2020 07:36

Denk te herkennen over welk bedrijf het gaat.
(of er moeten er meerdere zijn die plots met diezelfde nonsens afkomen)

Het verlies in loon zou dan gecompenseerd worden met een kans op een bonus.
Als je die bonus haalt, heb je op het einde van de rit evenveel verdiend.

Als je je job goed doet, kan er een bonus volgen. De te verdelen bonussen zijn wel beperkt.
Probleem is wel dat er maar maximum 3 mensen in een groep (van gemiddeld 60-70 man) kans maken op de bonus.

Dus als alle 60 goed werken, gaan er toch nog 57 naast de boot vallen.
Goed voor de onderlinge sfeer is dit zeker niet.

Voor wat betreft de vakbond:
Een tijdje terug waren er ook discussies en zijn alle "ambetante" afgevaardigden stande pede op straat gezet.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2020 09:36

Recent zijn zonder enige waarschuwing de loonbarema binnen ons bedrijf aangepast naar de minimumsector barema's.
En de anciënniteitsregeling aangepast volgens leeftijd indiensttreding.

Mag dit zomaar ?

waarin staan deze voorwaarden vermeld? je zal sterker staan indien het gaat om een bekrachtigde cao tegenover een eenzijdig gebruik

je kan altijd klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten
6 JUNI 2010. - Sociaal Strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”