Mindervalide werknemer

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Mindervalide werknemer

#1 , 25 feb 2020 19:00

Graag advies omtrent het volgende :


Ik ben sinds 2018 in dienst van een bedrijf. Ik ben een persoon met een beperking en heb een bediende contract (40u - voltijds).
Ik vermoedt dat ze mij niet hebben ingeschreven als Mindervalide werknemer. Is dit interessanter voor hen en voor mij? -> minder bedrijfsvoorheffing betalen (meer netto)? + welke andere consequenties heeft dit?

Kan dit eventueel met terugwerkende kracht?

wel ontvangen ze sinds aanwerving een VOP en APA premie omdat ze mij indienst hebben.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 mar 2020 11:49

Gezien dat ze reeds premies voor je ontvangen ga je ongetwijfeld wel ingeschreven staan als mindervalide werknemer, anders zouden ze ook geen premies voor je krijgen.

De percentage's bedrijfsvoorheffing zijn tevens hetzelfde voor valide en mindervalide werknemers.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2020 12:50

Noteer dat er enkel een vermindering belastingen wordt toegepast als u plus 66% arbeidsongeschikt bent erkend. U staat ingeschreven als werknemer tout court. De tussenkomst in de aanpassing van uw werkplaats wordt weliswaar ingevolge uw beperking, toegekend aan de werkgever.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 mar 2020 14:22

Wat Marcus Aurelius hier opmerkt is inderdaad correct. U kan genieten van een verminderde (personen)belasting indien u voor minimum 66% arbeidsongeschikt bent.

Terug naar “Loon”