Derving Salariswagen

ABollen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Derving Salariswagen

#1 , 07 jan 2020 13:36

Beste,

ik werk bijna 2 jaar bij mijn werkgever en wordt nu gevraagd een bijlage "derving salariswagen" te ondertekenen bij mijn contract met als datum de dag van mijn indiensttreding. -> 1ste vraag, mag dit wel op die datum staan?

Het document bevat een wijziging van mijn maandloon omdat ik toen gekozen heb voor de optie zonder bedrijfswagen. Mijn bruto maandloon volgens deze bijlage is 315 euro minder, en dat wordt aangevuld met een brutovergoeding van 315 euro per maand. Deze extra premie krijg ik "Ter compensatie van het niet ter beschikking stellen van een salariswagen en tankkaart aan de werknemer" als tijdelijke bruto premie. Deze premie stopt als ik toch voor een wagen kies.

Maar ik heb indertijd gekozen voor meer brutoloon, onder andere omdat dat ook impact heeft op mijn pensioenrechten. In de voorgestelde opties stond ook duidelijk een hoger brutoloon indien ik geen wagen nam.
-> 2de vraag: wat is de impact voor mij financieel & op lange termijn dat dit bedrag omgezet is van loon naar een premie?
-> 3de vraag: mag ik weigeren dit te ondertekenen? Mag mijn werkgever dit uberhaupt aan mij vragen?

Bedankt,
A. Bollen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jan 2020 13:51

Zoals je zelf al aangeeft: dat soort premies tellen niet mee wat betreft berekening van pensioen, vakantiegeld, eindejaarspremie, etc... een hoger brutoloon heeft hier wel een positief effect op. Premies zullen ook niet mee geïndexeerd worden, brutoloon wel.

Dus als ik het goed begrijp wenst uw werkgever uw brutoloon te laten dalen en vervangen door een premie? Ik zou daar niet meteen mee akkoord gaan, eerlijk gezegd. Antidateren van zo'n bijlage is ook niet helemaal kosjer. Wat zijn ze dan van zin? Dit te herberekenen voor al die tijd dat je daar al werkt? Wat met uw personenbelasting van inkomstenjaar 2018 in dat geval?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

ABollen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2020 14:38

Volgens mijn HR verantwoordelijke was dat een 'fout' van 2 jaar geleden en heeft het sociaal secretariaat hen hierop gewezen. Ze zouden geen correcties doen (omdat het een fout van hun zijde is). Het zou dus pas effectief op mijn loonbrief van deze maand te zien zijn.

Ik weet niet of dit ergens onder cash-for-car of mobiliteitsbudget wetgeving valt?

Ik herinner me dat iemand wel ooit zei dat als je eenmaal een bedrijfswagen kiest je dat bedrag nooit meer als loon kan krijgen (tenzij bij een nieuw contract).

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 jan 2020 15:08

Een "fout"? Tja, jammer, maar een getekend arbeidscontract waar een bepaald brutoloon op staat, is en blijft een getekend arbeidscontract en moet gerespecteerd worden. Men kan jou helemaal niet verplichten afstand te doen van dit brutoloon (in ruil voor een premie die mogelijk minder voordelig is voor u).

Het enige waar u mogelijk rekening moet mee houden is dat uw baas "not amused" is als u niet wil tekenen en als gevolg aan ontslag denkt. Hij zal dan wel de wettelijke opzegtermijn of verbrekingsvergoeding moeten respecteren, maar u bent dan wel uw job kwijt. Geen idee of dit gevaar bestaat (dat zal u beter kunnen inschatten).

Weet u ook hoe zwaar de extra premie zal belast worden, moest u toch op het voorstel ingaan? Zo krijg ik bijvoorbeeld oon forfaitaire onkostenvergoeding die onbelast is. Moesten ze dit omzetten in brutoloon, zou dit net nadeliger zijn. Stel dat die premie ook onbelast zou zijn, zou het best wel eens kunnen dat je dit netto per maand nu zoveel meer oplevert, dat het effect op pensioen, indexering, vakantiegeld... te verwaarlozen is in vergelijking met de netto winst die je nu zou maken. Allemaal zaken om te bekijken...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

ABollen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2020 15:26

Het is een bruto premie, dus zal zeker belast worden... Netto onkostenvergoeding heb ik ook, die wordt echter niet aangehaald in het document.

Toen mijn HR verantwoordelijke me er op aansprak dat ze dit ging doorsturen vroeg ik haar al wat effect dit zou hebben, maar ze wist het niet en ging het navragen, nu krijg ik dus het document doorgestuurd zonder antwoord op mijn vragen...

Ik ga het later in de week bespreken met onze CFO, hopelijk begrijpt ze mijn standpunt dat dit niet correct is en steunt ze mij om dit aan te vechten bij HR.

ABollen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2020 15:27

misschien is nu het moment om me bij een vakbond aan te sluiten :-D

ABollen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2020 16:29

Weet er iemand of een vaste premie meegeteld moet worden voor het berekenen van vakantiegeld en eindejaarspremie?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 jan 2020 16:33

Neen, premies worden niet meegeteled in de berekening van het vakantiegeld. In de meeste gevallen ook niet voor de eindejaarspremie, maar dat laatste kan bedrijf / sector afhanekelijk zijn, want een eindejaarspremie (dertiende maand) is geen wettelijke verplichting
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2020 01:26

Neen, premies worden niet meegeteled in de berekening van het vakantiegeld.
er zijn premies die niet meetellen, maar bewijs maar eens dat deze niet meetelt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jan 2020 01:32


-> 3de vraag: mag ik weigeren dit te ondertekenen?

je kan zich beroepen op art 1134bw van 21 maart 1804

je kan aan dit document eventueel toevoegen, indexering en meenemen in berekening voor eindejaarspremie indien nodig
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#11 , 10 jan 2020 09:02

er zijn premies die niet meetellen, maar bewijs maar eens dat deze niet meetelt
Dit soort "premies" komt niet in aanmerking. Wat wel in aanmerking komt zijn "variabele premies" die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van prestaties van de werknemer (bonus-systeem, premies voor bepaalde overuren, wachtvergoedingen, etc...). Maar een onkostenvergoeding of dit soort "mobiliteitspremie" (of hoe ze het ook zullen noemen), komen niet in aanmerking. Meer info: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... hgu5SMo-70

Als de werkgever deze wel laat meetellen, des te beter voor de topic starter, maar 'k zou er niet te veel op hopen. Geïndexeerd gaat die premie in ieder geval niet worden, brutoloon zeer zeker wel.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jan 2020 10:34

er zijn premies die niet meetellen, maar bewijs maar eens dat deze niet meetelt
Meer info: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... hgu5SMo-70
waar staat dat dit soort premie niet meetelt?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 jan 2020 13:33

Het is dus door dit soort onzin dat ik dit forum zo'n tijdverspilling vind. Post ik een artikel waar LETTERLIJK in staat wat uitgelsoten wordt van berekening vakantiegeld, moet ik het nog eventjes gaan voorkauwen, ook? Lees gewoon... :roll: :roll: :roll:

Het speelt ook verder bijzonder weinig rol voor de TS of dit nu al dan niet zo meegeteld wordt, want de impact is te verwaarlozen ten opzichte van het feit dat dergelijke premies niet geïndexeerd worden! Dus veel belangrijker is dat de TS uitzoekt hoe zwaar belast die premie is, of gewoon een netto simulatie laat maken van zijn loonbrief met deze premie ipv het brutoloon.

Om een idee te geven aan de topic starter: stel dat er jaarlijks een indexering plaats vindt (is de afgelopen 3 jaar zo geweest), zal dat extra brutoloon van 315 € binnen twintig jaar 458 € zijn. De premie zal binnen 20 jaar nog altijd €315 zijn. Als die premie totaal niet belast wordt, is het voordeliger om voor de premie te gaan, als die echter gelijkaardig belast wordt met uw loon, zou ik het wel weten...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

ABollen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 jan 2020 20:01

Ik kan misschien beter vragen om over te gaan naar een echte mobiliteitsvergoeding...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 jan 2020 23:56

Post ik een artikel waar LETTERLIJK in staat wat uitgelsoten wordt van berekening vakantiegeld, ...
nee dat staat er niet, controleer de wetgeving waarnaar het artikel verwijst, inzake dewelke premies worden uitgesloten

[2] Koninklijk Besluit van 18 februari 2003, Belgisch Staatsblad van 6 maart 2003.

18 FEBRUARI 2003. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers.
→ voor de berekening van het vakantiegeld rekening moet worden gehouden met het deel van de bezoldiging dat niet als basis dient voor de berekening van de sociale zekerheidsbijdragen; dat de sociale partners in het interprofessioneel akkoord 2003-2004 overeengekomen zijn hieromtrent ondubbelzinnige rechtszekerheid te garanderen door de opneming van een bepaling in het koninklijk besluit van 30 maart 1967 waardoor uitdrukkelijk bepaald wordt dat die loonbestanddelen niet in aanmerking genomen worden voor het berekenen van het bedrag van het vakantiegeld; dat het in deze context eveneens aangewezen is de stortingen en premies die de werkgever in het voordeel van zijn personeel ten laste neemt terzake van buitenwettelijke voordelen inzake ouderdom of vroegtijdig overlijden of van een aanvullende verzekering voor hospitalisatie, uitdrukkelijk op te nemen in de voordelen die niet als loon worden aangemerkt voor de berekening van de sociale zekerheidsbijdragen;

tenzij je kan aantonen dat deze bruto premie niet tot het brutoloon behoort, is art 38, 2° van toepassing
kb 30/3/1967
Art. 38. De werkgever betaalt aan de bediende (en aan de leerling-bediende) die vakantie neemt : <KB 1995-05-15/48, art. 4, 019; Inwerkingtreding : 10-12-1995>
2° per maand in de loop van het vakantiedienstjaar gepresteerde of daarmede gelijkgestelde dienst, een toeslag die gelijk is aan (1/12 van 92 pct.) van de brutowedde der maand waarin de vakantie ingaat.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”