Te weinig betaald geweest, rechtzetting valt negatief uit

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Te weinig betaald geweest, rechtzetting valt negatief uit

#1 , 11 dec 2019 08:18

Goedemorgen

Ik werd gedurende 2 jaar door een fout in mijn anciënniteit te weinig betaald. Ik heb dan ook om een rechtzetting gevraagd en deze gekregen.

Uit de berekening van het sociaal bureau komen de bedragen van:
- 426,68 EU Bruto loon
- 34,82 EU eindejaarspremie
- 45,37 EU vakantiegeld

Volgens hun val ik dan soms in een 'hogere RSZ schijf' waardoor ik uiteindelijk soms NEGATIEF NETTO ga krijgen of met andere woorden, mag toesteken. Kan dit überhaupt kloppen? Bestaat zoiets als een hogere RSZ.
Botweg wil dit zeggen dat ik toen met een hoger brutoloon MINDER ging verdienen dan met mijn lagere brutoloon.
Dit gaat om een verschil van maandelijks +- 10 a 15 EU bruto, dus geen buitensporige bedragen.

Bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 dec 2019 10:09

Neen, dit kan niet. Je kan dit zelf berekenen. Hier vind je de formule terug:
http://www.wedden.fgov.be/calcul/salary ... Z_CSSS.htm

Je kan dus inderdaad in een hogere "RSZ-schijf" vallen, maar netto zou dit nooit negatief kunnen uidraaien. Ik kan met bovenstaande formule geen voorbeeld bedenken waar dit wel zo zou zijn.

Ook wat bedrijfsvoorheffing betreft wordt je bij een hoger loon, PROCENTUEEL gezien hoger belast, maar enkel op die hogere schijven, waardoor je netto steeds meer zal overhouden als je ook bruto meer verdient.

Dat fabeltje van "Het kan zijn dat je netto minder overhoudt, terwijl je bruto toch meer verdient." mag stilaan de wereld uit geholpen worden (of gecorrigeerd naar: je houdt PROCENTUEEL gezien netto minder over tov uw bruto, als je bruto meer verdient. Want dat klopt meestal wel).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2019 10:48

Bij belastingen is dit niet zo.

Bij de RSZ zit er wel een knik bij lage lonen dan als je in een hogere loon zit

Vanaf 1 januari 2000 is een systeem van vermindering van de werknemersbijdragen van kracht, dat tot doel heeft werknemers met een laag loon een hoger nettoloon te garanderen, zonder daarbij het brutoloon te verhogen. Vanaf 1 januari 2005 loopt deze werknemersbijdragevermindering voort onder de benaming 'Werkbonus

De vermindering bestaat uit een forfaitair bedrag dat geleidelijk vermindert naarmate het loon hoger wordt. De werkgever brengt het bedrag in mindering van de normale werknemersbijdragen (13,07% van het brutoloon) bij de betaling van het loon. De werkbonus compenseert de volledige werknemersbijdrage voor een referteloon tot ongeveer 1.500,00 EUR bruto per maand.

Bron: https://www.socialsecurity.be/employer/ ... bonus.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 dec 2019 10:10

Als de TS inderdaad in een lage looncategorie valt, zou het bij een héél uitzonderlijke "edge case" kunnen voorvallen dat er netto iets minder over is. Misschien kan de TS even de grootorde van het brutoloon kunnen vermelden?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2019 20:02

Alles is herberekend per kwartaal vanaf Q4 in 2017 t.e.m.Q3 van 2019
Enkele voorbeelden van brutolonen en hun verschil:

-10/2017 ontvangen bruto: 1827,15 EU, na rechtzetting: 1837,62 EU

-10/2018 ontvangen bruto: 1860,6 EU, na rechtzetting: 1885,47 EU

-9/2019 ontvangen bruto: 1921,7 EU, na rechtzetting: 1947,38 EU

In totaal houd ik van 508,87 EU BRUTO (te weinig betaalde bedrag opgeteld over 2 jaar) nog 33.34 EU over NETTO

Bij nazicht op de loonfiches van de herberekeningen valt bij sommige kwartalen met exact hetzelfde bedrag BRUTO het netto negatief.

Een voorbeeld van loonbrief van herberekening ( Q 3/2019) ter illustratie:

Diversen bruto: 76,46
Werkbonus: -16,77 + RSZ werknemer: -9,99 = bijdrage RSZ: -26,76

Belastbaar loon 49,70
Totaal belastbaar: 49,70
Normaal: -49,70
Bedrijfsvoorheffing: -49,70

Totaal netto: 0
Totaal netto te betalen: 0

MAAR in de uitbetaling resulteert dit in -49,70 EU

Ik vind dit echt een vreemde redenatie en kan geen reden bedenken waarom dit negatief uitvalt..

Dus kort gezegd staat op mijn loonfiche netto te betalen: 0 EU, maar in werkelijkheid wordt er 49,70 EU van het totale bedrag afgehouden. En dit is nog maar 1 voorbeeld. Zo heb ik er nog voor diverse kwartalen die herberekend zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2019 22:32

Hou er ook rekening mee dat je fiscale fiche mogelijk een correctie zal brengen gezien er achterstallen zullen vermeld worden over voorgaande jaren. Een vermindering of het wegvallen van een werkbonus kan ook leiden tot een uiteindelijk lager resultaat. Ook de voorheffing verhoogt naargelang het loon hoger wordt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 dec 2019 09:23

Hou er verder ook rekening mee dat bedrijfsvoorheffing ook maar de "voorheffing" is. Deze schalen kunnen er inderdaad voor zorgen dat je netto iets minder overhoudt als je bruto net iets meer verdient, maar dit is dan enkel in de maand zelf. Op het einde van het jaar, als uw belastingen berekend worden, zou je normaal gezien dan wel meer moeten terugkrijgen (minder moeten betalen), waardoor dat "negatief" in de maand zelf, globaal gezien wel terug "positief" wordt (bij de afrekening van uw belastingen).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 dec 2019 10:13



Diversen bruto: 76,46
Werkbonus: -16,77 + RSZ werknemer: -9,99 = bijdrage RSZ: -26,76

waarom voeg je die werkbonus - 16,77 toe aan de rsz bijdrage?

zie nergens aanpassing verlofgeld en eindejaarspremie

maar zoals hierboven al vermeld bedrijfsvoorheffing is slechts een voorschot op de eindafrekening
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 dec 2019 07:34

Bedankt. Dan is het voor mij duidelijk! :wink:

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2019 07:36

waarom voeg je die werkbonus - 16,77 toe aan de rsz bijdrage?

Dit staat zo op mijn loonfiche

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 dec 2019 10:54

waarom voeg je die werkbonus - 16,77 toe aan de rsz bijdrage?

Dit staat zo op mijn loonfiche
eigenlijk moet het 76.46 - 9,99€ rsz zijn en dan pas die 16,77 bedrijfsvoorheffing in mindering brengen

(76,46/100) x 13,07= 9,99

je fiche 281.10 voor belastingaangifte volgend jaar best nakijken dat die bedrijfsvoorheffing niet mee is opgeteld bij de rsz bijdrage
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”