Laten onderbetalen tov diploma - PC331

Sempike
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Laten onderbetalen tov diploma - PC331

#1 , 03 dec 2019 20:34

Beste allen,

Mijn partner werkt momenteel als kinderverzorgster in een crèche, volgens PC 331. In dat PC heb je verschillende barema's, simpel gezegd:
- B1C: begeleider met bachelordiploma
- B2a of B2b: begeleider met secundair diploma

Zij heeft zelf een bachelordiploma dat voldoet aan de voorwaarden en werkt momenteel al enkele maanden met een vervangingscontract in een creche onder dat barema. De creche maakt deel uit van een zeer grote koepelorganisatie (zonder namen te noemen). Haar loon ligt daar als B1C iets hoger dan dat van B2b collega's.

De crèche zelf brengt haar nu op de hoogte dat voltijds in dienst treden met een contract van onbepaalde duur onmogelijk is, omdat:
- ze ervoor kiezen om te besparen en enkel goedkopere profielen aan te werven
- ze wil aan de slag gaan volgens het loon van B2b collega's, haar dus eigenlijk laten onderbetalen tov haar diploma. Dit mag volgens de creche niet ivm wetgeving.

Hebben jullie een idee om dit recht te zetten? Indien er niets uit de bus komt verliest ze haar werk daar op termijn, en werk vinden in een creche die een degelijk PC volgt volgens anciënniteit is zeer moeilijk te vinden.

Alvast erg bedankt voor jullie inzichten en hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2019 21:53

deze werkgever heeft het bij het rechte eind

Men mag geen werknemers hun loon verminderen , ik zie niet direct een oplossing
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2019 22:00

Niets verbiedt om tegen een lager loon dan het diploma te gaan werken. Echter een werkgever kan niet eenzijdig de loonvoorwaarden wijzigen. Indien betrokkene wordt ontslagen en met een ander contract wordt aangenomen in een andere looncategorie, dan kan dit volgens mij perfect.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Sempike
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2019 08:56

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ze werkt momenteel obv een vervangingscontract, dat elke maand verlengd wordt. Als ik het goed begrijp kan bij het opstellen van een nieuw contract na elke maand een volledig nieuw contract opgemaakt worden onder andere voorwaarden.
Kan er gewoon een nieuw opgemaakt worden of dient ze eerst 'officieel' ontslagen te worden?
Indien er hier documentatie over bestaat, of een wetsartikel dat ik zou kunnen gebruiken om aan te tonen dat het zou kunnen, dan zou dat erg nuttig zijn om te weten welk.

Nogmaals bedankt

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2019 09:13

Als men een contract heeft van bepaalde duur , dan heeft ze na een afgelopen contract een nieuw contract.

Maar of de werkgever daar gaat in mee gaan ???

Ik persoonlijk mocht ik de werkgever zijn zou dit nooit doen !!

Dit is goed voor de werknemer maar zeer groot risico voor de werkgever .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 dec 2019 09:39

Niets belet haar toch om ergens anders te gaan werken aan een hoger loon.

Terug naar “Loon”