Fietsvergoeding

Tiko111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Fietsvergoeding

#1 , 08 nov 2019 10:24

Beste forumleden

Ik heb een vraagje ;

In het bedrijf waar ik nu zo'n 9 jaar werk krijg ik al 3 jaren een fietsvergoeding voor 50 km woon/werk verkeer.

Ik kom niet altijd met de fiets , soms moet ik te veel werken door het drukte , soms te moe soms moet ik 2 schiften werken en hele week kom ik met men auto..Dit is dus niet echt correct.Maar het mag allemaal van mijn manager . Ik moest 3 jaar geleden elke dag noteren , auto of fiets maar wij hadden met mijn filiaal manager afgesproken dat ik mag het altijd krijgen in plaats van een opslag (ik was toen bezig met een opslag te vragen)..
Hij weigert het niet en hij zegt nog altijd “ geen probleem voor me kom hoe jij wil .. “als iemand ooit vraagt als je met je fiets bent zullen wij gewoon ja zeggen, en jij komt heel vaak met je fiets ..”
Hooftkantoor weet eigenlijk niets maar ik ken de mensen ook niet ..Alles moeten geregeld worden via de filiaal manager..

Nu mijn vragen zijn ;
Krijg ik ooit een boete van belasting want ik ben niet altijd met de fiets ..
Mag de hoofdkantoor ooit hele geld terug vragen ?
Wat zijn jullie advies tegen mij , ik voel me eigen soms slecht en ik wil helemaal geen probleem in toekomst , mag zo blijven ? is het juridisch gevaarlijk of moet ik gewoon stoppen van volledig fietsvergoiding te krijgen?

Ik heb jullie ideeën nodig ..

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 08 nov 2019 10:28

De belastingen kunnen bij fraude 7 jaar teruggaan om de onterechte belastingen terug te vorderen + belastingverhogingen tot 200%.

Tiko111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2019 10:42

De belastingen kunnen bij fraude 7 jaar teruggaan om de onterechte belastingen terug te vorderen + belastingverhogingen tot 200%.
Maar hoe kunnen ze dat weten ? Ik bedoel welke dagen met de fiets of zonder ? Om eerlijk te zijn ben ik heel vaak met men velo..soms niet .
En wat bedoelt u met de terug te vorderen ? Moet ik ook hele geld terug betalen of belastingen te betalen van wat ik ontvangen heb als fietsvergoeding ?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2019 10:44

Fietsvergoeding: verhoging van het maximaal vrijgestelde bedrag vanaf 1 januari 2019
18.02.2019

Als een werknemer een fietsvergoeding ontvangt, dan is deze vergoeding sociaal en fiscaal vrijgesteld tot een bepaald grensbedrag. Op 1 januari 2019 werd dit grensbedrag op 0,24 EUR per kilometer gebracht.
Het staat elke werkgever vrij om een forfaitaire fietsvergoeding toe te kennen aan werknemers die de woon-werkverplaatsingen met de fiets afleggen. In sommige gevallen is deze verplichting op sectoraal (of onderneming)vlak bepaald.

Verhoging van het vrijgestelde grensbedrag op 1 januari 2019
De fietsvergoeding wordt tot een bepaald grensbedrag vrijgesteld van bedrijfsvoorheffing en socialezekerheidsbijdragen.

Vanaf 1 januari 2019 stijgt het vrijgestelde grensbedrag van 0,23 naar 0,24 EUR per kilometer.

Impact op de verplichtingen van de werkgever?
Als de sector voorziet in de betaling van een fietsvergoeding en zich daarbij baseert op het maximaal vrijgestelde bedrag per kilometer, dan moeten de werkgevers die onder deze sector ressorteren de fietsvergoeding verhogen op 1 januari 2019.

Als de sector voorziet in de betaling van een fietsvergoeding en een welbepaald bedrag als tussenkomst bepaalt, dan blijft dit bedrag op 1 januari 2019 behouden. Het moet dus niet worden gewijzigd (tenzij de sector ter zake een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst afsluit).

We nodigen u uit hoofdstuk 12 van de sectorale documentatie voor uw sector te raadplegen om uw verplichtingen ter zake te kennen.

Bron: Bericht in verband met de automatische indexering inzake inkomstenbelastingen, Aanslagjaar 2020, BS 22 januari 2019. Instructies RSZ, kwartaal 01/2019.

Nathalie Wellemans - Legal Advisor Sr.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 nov 2019 11:13

De belastingen kunnen bij fraude 7 jaar teruggaan om de onterechte belastingen terug te vorderen + belastingverhogingen tot 200%.
Maar hoe kunnen ze dat weten ? Ik bedoel welke dagen met de fiets of zonder ? Om eerlijk te zijn ben ik heel vaak met men velo..soms niet .
En wat bedoelt u met de terug te vorderen ? Moet ik ook hele geld terug betalen of belastingen te betalen van wat ik ontvangen heb als fietsvergoeding ?
als er controle opgedaan word kunnen ze dit weten anders niet.

Een paar jaar geleden op een groot werk, ging de grote baas eens elke dag een maand lang de nummerplaten opschrijven op de parking van zijn bedrijf, niemand heeft dit ooit geweten, einde maand keek hij alle fitsvergoedingen persoonlijk na, meer dan 30% waren in overtreding, wat de uitkomst daar over geweest is op het bedrijf dit kan je wel raden en het ergste was het was een staatsbedrijf, ik noem geen namen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tiko111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 nov 2019 11:30

De belastingen kunnen bij fraude 7 jaar teruggaan om de onterechte belastingen terug te vorderen + belastingverhogingen tot 200%.
Maar hoe kunnen ze dat weten ? Ik bedoel welke dagen met de fiets of zonder ? Om eerlijk te zijn ben ik heel vaak met men velo..soms niet .
En wat bedoelt u met de terug te vorderen ? Moet ik ook hele geld terug betalen of belastingen te betalen van wat ik ontvangen heb als fietsvergoeding ?
als er controle opgedaan word kunnen ze dit weten anders niet.

Een paar jaar geleden op een groot werk, ging de grote baas eens elke dag een maand lang de nummerplaten opschrijven op de parking van zijn bedrijf, niemand heeft dit ooit geweten, einde maand keek hij alle fitsvergoedingen persoonlijk na, meer dan 30% waren in overtreding, wat de uitkomst daar over geweest is op het bedrijf dit kan je wel raden en het ergste was het was een staatsbedrijf, ik noem geen namen .
Bedankt voor je reactie. Ik heb helemaal geen probleem van mijn baas . Hij maakt geen probleem en ik zeg nog eens dat ik heel vaak met de fiets ben maar af en toe neem ik de auto van mijn vrouw . Mijn manager zegt iedere keer tegen me dat hij zal me zelfs altijd verdedigen ..Ik heb geen probleem dus van mijn werk maar ik vindt het niet de juiste manier .. “Redde Caesari quae sunt Caesaris, et quae sunt Dei Deo...”
Ik wil het zeker laten aanpassen ..

Mvg

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 nov 2019 12:34

Komt wel eens vaker aan het licht naar aanleiding van bvb een ongeval

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 08 nov 2019 13:12

Ik zou mijn bedenkingen hebben bij een baas die opslag weigert maar wel voorstelt om "in ruil" te frauderen met de fietsvergoeding... Als de baas van die baas dat te weten komt, zou het er voor zowel jou als uw baas wel eens negatieve gevolgen kunnen hebben. Ik denk niet dat dit meteen reden tot onslag kan zijn, maar een goede indruk zal het zeker niet maken, en naar een "echte" opslag zal je kunnen fluiten, denk ik.

Als de regering in de toekomst eventueel de fietsvergoedingen afschaft of sterk verminderd, ben je uw "alternatieve opslag" ook meteen kwijt. Een "echte" opslag zou je in zo'n geval niet kwijt zijn.

Eerlijk duurt nog altijd het langst...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

LeenW
Berichten: 12818

#9 , 08 nov 2019 17:26

Komt wel eens vaker aan het licht naar aanleiding van bvb een ongeval
Verklikkingen zijn tegenwoordig ook wel populair.

Terug naar “Loon”