wegenbouw premie verschillend werfleider

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

wegenbouw premie verschillend werfleider

#1 , 27 okt 2019 20:58

Dag

ik werk in de wegenbouw als buizenlegger.
Voor dit werk staan we vaak diep in een sleuf in de grond. Soms kunnen we veiliger werken d m v een sleuvenbak te plaatsen, vaak ook niet.


Hiervoor is er een risico premie vastgelegd (ik veronderstel door het hoofd onze afdeling infra) Voor de persoon die beneden in sleuf werkt en dieper staat dan 1,7m krijgen we 10% extra van ons uurloon.


Nu is er op één werfleider waar ik al een half jaar voor werk, die beweert dat ik nooit 8uur beneden sta en voet bij stuk houdt en dagelijks maar 7uur door geeft.


Van de personeelsdienst kreeg ik te horen dat andere werfleiders wél 8uur die premie doorgeven.


We werken op elke werf gewoon 8uur, hetzelfde werk.


Dan heb ik toch ook recht op de 8uur premie? En kan ik toch de uren premie van de dagen dat ik 8uur dat werk gedaan heb eisen?

Of zou ik na 7uur gewoon kunnen stoppen met buizen leggen en uit de sleuf komen? Daarom niet stoppen met werken maar niet meer dieper als 1,7m.. of ben ik hierdoor dan zelf in fout?


alvast dank voor jullie reacties en tips


mvg


ellende

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 okt 2019 09:09

Heb zeer recent in mijn buurt grote rioolwerken gevolgd (als gepensioneerde moet je toch iets doen) Er werden buizen geplaatst met een diameter van 1.60 m op een diepte van zeker 5 meter.. Telkens die sleuvenbak werd verplaatst, verlieten de arbeiders de werkput, en dat zeker voor minstens 15 minuten. Geen enkel arbeider bleef de volle 8 uur in die sleuf al was het maar om even een sigaretje te roken of om een sanitaire stop te houden. Ik denk dat die werkleider theoretisch wel gelijk heeft, en de anderen het zich gemakkelijk maken door gewoon 8 uur op te geven.
Ter uwer info kan ik u meegeven dat ik 8 jaar zelf werfleider ben geweest dat op niet zo'n kleine werkjes (metrobouw Brussel en Antwerpen waarvan de meeste totaal ondergronds. Bepaalde delen werden zelfs uitgevoerd in mijnbouw)

Reclame

Terug naar “Loon”