vragen over arbeidsovereenkomst

KarenK
Topic Starter
Berichten: 10

vragen over arbeidsovereenkomst

#1 , 11 jul 2008 19:22

Hoi. Ik heb sinds kort een nieuwe job als bediende in een vzw. Ook al ben ik al enkele weken bezig, nu krijg ik pas mijn arbeidsovereenkomst die ik moet ondertekenen, maar deze is erg beknopt en er rijzen heel wat vraagtekens. Enkele onduidelijkheden:

- Qua verloning staat er enkel in: De brutomaandwedde is vastgesteld op ... Er wordt geen loonbarema, CAO, pc... vermeld. Is dat normaal? Hoe weet ik anders of dat loon geindexeerd wordt?

- Ook vermeldt men nergens dat vervoerskosten gemaakt tijdens de werkuren terugbetaald worden. Op dit ogenblik gebeurt dat, maar de overeenkomst vermeldt dat elke andere bezoldiging of gratificatie die de werknemer bij uitzondering of periodiek mocht toekennen nooit rechten kan doen ontstaan voor de toekomst. Betekent dat dat de werkgever opeens kan beslissen om die kilometervergoeding stop te zetten?

- Op dit ogenblik bedraagt de kilometervergoeding 0,25 euro, maar via vacature.com vond ik terug dat deze vanaf juli 2007 0,294 bedraagt. Of is die recent nog omhoog getrokken (weet dat dit voor ambtenaren het geval was)? Kan de werkgever deze wettelijke kilometervergoeding weigeren?

- Wat met overuren? Met andere collega's werd overeengekomen dat ze op hun prestatiestaat nooit meer dan 38 uren mogen ingeven en dat overuren enkel met recup mogen gecompenseerd worden. Heeft de werkgever dit recht? Mag ik niet zelf kiezen of ik recup of uitbetaling van mijn overuren wil (heb zelfs ettelijke overuren op zondag die normaal gezien toch dubbel betaald moeten worden).

- Mijn functiecategorie is E4. Waar vind ik daarover meer informatie? Uiteindelijk blijkt dat ik in een leidinggevende functie terecht ben gekomen maar de functiecategorie lijkt daar niet aan aangepast. Kortom, in mijn functietitel/omschrijving staat onder meer 'verantwoordelijke', maar mijn loon volgt niet het barema dat daarmee overeen lijkt te komen... Mag dat?

- Kan ik ergens berekenen wat de brutoloonkost voor de werkgever bedraagt? De werkgever heeft mij dat namelijk meegedeeld en op basis van dat bedrag heb ik besloten de job te aanvaarden. Mijn loon blijkt nu echter flink tegen te vallen (toegegeven wist dat het een vzw was, maar mijn voorganger verdiende heel wat meer), dus ik zou graag berekenen of dat loonvoorstel toen overeenkomt met de praktijk.

Zeer veel vragen dus, ik ben niet bij een vakbond, maar het ziet ernaar uit dat ik mij toch best aansluit...

Groetjes,
K.K.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Loon”