Esthetische ingreep

Anoniem1009
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Esthetische ingreep

#1 , 17 sep 2019 17:22

Binnenkort ga ik een esthetische ingreep laten uitvoeren. Mijn werk heb ik hier reeds al tijdig over ingelicht. ( gepland eind oktober)
Ik heb mijn werkgever de reden niet gegeven , enkel operatie datum gegeven .
Nu vraagt mijn werkgever op voorhand een attest waar de datum , ingreep etc op staat vermeld.
Gezien ik al enige malen heelkundige operaties heb moeten laten uitvoeren , is dit mij nog nooit eerder gevraagd geweest .
Mag mijn werkgever dit eisen?
Eerlijk gezegd lijkt me dit ook onlogisch.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 17 sep 2019 17:48

Heelkundig en esthetisch is iets totaal anders.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 17 sep 2019 17:51

Moet men voor puur esthetische ingrepen geen verlof nemen?
Dat is toch geen ziekte?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 17 sep 2019 18:12

gewoon verlof, ADV, onbetaald, recup


werkgever kan een doktersattest vragen om de afwezigheid te rechtvaardigen, reden moet er niet opstaan (afwezigheid wegens (esthetische) ingreep) maar maar u zal zich niet op de ziekenkas kunnen plaatsen.

ricotta
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2019 18:25

u zal niet in staat zijn om te werken, uw chirurg of behandelende arts zal hiervoor zonder probleem een attest schrijven, en tijdens uw arbeidsongeschiktheid zal de mutualiteit u een uitkering betalen (tenzij u bediende bent, dan loopt uw loon nog een maand door denk ik). Ik spreek uit persoonlijke ervaring. uw werkgever hoeft niet te weten waarom u arbeidsongeschikt bent, en bij twijfel kan hij een controlearts sturen, dewelke al stevige argumenten moet hebben om in te gaan tegen het advies van een chirurg.


ricotta
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 sep 2019 18:33

Moet men voor puur esthetische ingrepen geen verlof nemen?
Dat is toch geen ziekte?
ziekte is niet perse hetzelfde als arbeidsongeschikt. Hoe dan ook zal men na die esthetische ingreep medisch gezien niet in staat zijn om te werken.

ricotta
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 sep 2019 18:35

Men gaat er ook van uit dat een ziekte niet noodzakelijk een situatie van overmacht moet uitmaken. Hierdoor kan ziekte ook het gevolg zijn van een vrijwillige beslissing van de werknemer om zich bijvoorbeeld te laten opereren.

ricotta
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 sep 2019 18:37

gewoon verlof, ADV, onbetaald, recup


werkgever kan een doktersattest vragen om de afwezigheid te rechtvaardigen, reden moet er niet opstaan (afwezigheid wegens (esthetische) ingreep) maar maar u zal zich niet op de ziekenkas kunnen plaatsen.

Met deze foutieve info zet u ts echt wel op een verkeerd spôor. Misschien een aanrader om even te checken vooraleer u zulke onzin post. en u spreekt zichzelf dan nog tegen ook : bij gewoon verlof en/of recup kan werkgever geen doktersattest vragen.
Men zal zich trouwens ZONDER TWIJFEL wel op de ziekenkas kunnen plaatsen... :oops:

ricotta
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 sep 2019 18:45

Heelkundig en esthetisch is iets totaal anders.
kan zijn, maar een esthetische ingreep gebeurt wel meestal op de afdeling heelkunde

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 17 sep 2019 20:48

gewoon verlof, ADV, onbetaald, recup


werkgever kan een doktersattest vragen om de afwezigheid te rechtvaardigen, reden moet er niet opstaan (afwezigheid wegens (esthetische) ingreep) maar maar u zal zich niet op de ziekenkas kunnen plaatsen.

Met deze foutieve info zet u ts echt wel op een verkeerd spôor. Misschien een aanrader om even te checken vooraleer u zulke onzin post. en u spreekt zichzelf dan nog tegen ook : bij gewoon verlof en/of recup kan werkgever geen doktersattest vragen.
Men zal zich trouwens ZONDER TWIJFEL wel op de ziekenkas kunnen plaatsen... :oops:
mijn informatie is correct

het hangt er vanaf wat topic starter aanvraagt en onder welke CAO etc topic starter valt, iets wat wij hier momenteel niet weten.

werkgever kan vragen naar de reden van afwezigheid, als werknemer zegt voor een esthetische ingreep kan de werkgever hier een bewijs van vragen om de afwezigheid van de werknemer te rechtvaardigen.

tussen vragen en krijgen zit een groot verschil.

maar zoals topic starter zijn vraag hier stelt komt het op het volgende neer;

een esthetische ingreep (persoonlijke keuze) die niet het gevolg is van bijvoorbeeld een arbeidsongeval en kan ik hiervoor betaald verlof krijgen en/of mijzelf door de ziekenkas laten vergoeden voor het loonverlies

er is nog steeds een wereld van verschil om afwezig te zijn op het werk door ziekte, werkongeval of persoonlijke keuze.

Floes
Berichten: 115

#12 , 17 sep 2019 21:10

Als er een opname is, is er wettelijk vermoeden en zal de ziekenkas sowieso erkennen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 sep 2019 21:13

SD Works
‘Ik wil een plastische operatie laten uitvoeren die drie weken hersteltijd vergt. Moet ik daarvoor verlof nemen of is dat ziekteverlof?”
De wet definieert ‘ziekte’ niet en stelt als enige voorwaarde voor gewaarborgd loon dat de werknemer arbeidsongeschikt moet zijn. Of de ingreep dus medisch noodzakelijk of louter cosmetisch is, telt niet. Trouwens, de werknemer is niet verplicht om de reden van de operatie te vertellen.
Groups.be
Afwezig voor een borstvergroting of een andere esthetische ingreep: bent u loon verschuldigd?
18.05.2018
Wanneer een werknemer een esthetische ingreep ondergaat, van welke aard ook, bent u in principe gewaarborgd loon verschuldigd voor de dagen gedekt door een medisch attest. Valt de geplande ingreep tijdens een drukke periode, bent u afhankelijk van de wil van de werknemer om de ingreep uit te stellen tot een ander tijdstip.
Het begrip “ziekte”
Er is geen wettelijke definitie van het begrip “ziekte”. Het begrip ziekte wordt door de rechtspraak en de rechtsleer heel ruim geïnterpreteerd. Zo kan een ziekte ook het gevolg zijn van een ingreep om een andere reden dan het behoud of het herstel van de gezondheid van de werknemer. Hiermee bedoelt men plastische of esthetische chirurgie.
Men gaat er ook van uit dat een ziekte niet noodzakelijk een situatie van overmacht moet uitmaken. Hierdoor kan ziekte ook het gevolg zijn van een vrijwillige beslissing van de werknemer om zich bijvoorbeeld te laten opereren.
Verplichting om gewaarborgd loon te betalen in geval van een esthetische ingreep
Gelet op de ruime interpretatie van het begrip “ziekte” moet u als werkgever in principe gewaarborgd loon betalen voor de periode gedekt door het doktersattest dat de werknemer u heeft bezorgd n.a.v. de esthetische ingreep.
Er zijn slechts twee situaties n.a.v. dewelke u geen gewaarborgd loon verschuldigd bent, namelijk:
wanneer uw werknemer het slachtoffer is geworden van een sportongeval naar aanleiding van een sportcompetitie of -demonstratie, waarvoor de inrichter toegangsgeld ontvangt en waarvoor de deelnemers in om het even welke vorm een loon (dus geen onkostenvergoeding) ontvangen;
in geval de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van een zware fout van de werknemer.
Het ondergaan van een esthetische ingreep wordt in dat kader niet als een zware fout bestempeld door de rechtspraak.
U heeft als werkgever wel nog steeds het recht om een controlearts in te schakelen die de voorziene afwezigheidsperiode controleert. Wanneer de controlearts niet akkoord gaat met de bevindingen van de behandelend geneesheer van de werknemer en bijgevolg oordeelt dat de werknemer arbeidsgeschikt is, bent u aan de werknemer geen gewaarborgd loon (meer) verschuldigd.
Let wel, de werknemer zou zich in dergelijk geval nog kunnen beroepen op de scheidsrechterlijke procedure. Enkel in het geval dat de arts-scheidsrechter dan akkoord gaat met het standpunt van de controlearts, zal u de betaling van het gewaarborgd loon kunnen weigeren.
Kan u de ingreep uitstellen?
Stel dat de geplande ingreep in een zeer drukke periode valt, mag u dan aan de werknemer vragen om deze uit te stellen?
In dergelijk geval bent u volledig afhankelijk van de bereidheid van de werknemer. U zou in dat kader kunnen vragen of hij dergelijke ingreep niet tijdens een minder drukke periode of zelfs tijdens zijn vakantie kan plannen maar een verplichting is dit niet.
Weigert de werknemer om tot een vergelijk te komen en ondergaat hij zijn geplande ingreep zoals voorzien tijdens de drukke periode, is het aan te raden dat u dit per aangetekend schrijven bevestigd en hem bijgevolg wijst op zijn vrijwillige afwezigheid waarbij geen rekening wordt gehouden met de noodwendigheden van uw onderneming. Dit kan later als bewijsstuk dienen moest het tot een eventueel ontslag komen. Maar het gewaarborgd loon inhouden mag u in dat geval dus niet.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 sep 2019 09:18

Met deze foutieve info zet u ts echt wel op een verkeerd spôor. Misschien een aanrader om even te checken vooraleer u zulke onzin post.
als u iemand wenst te corrigeren, kan u het dan in de toekomst doen met rechtspraak of een wettelijke basis?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 sep 2019 10:16

Spijtig dat TS de reden voor de esthetische ingreep niet vermeld. Zou verwarring kunnen vermijden in de reden van de ingreep.
Indien ingreep ten gevolge van ongeval en dergelijke volledig medisch verantwoord.
Indien gewoon een esthetische ingreep voor de fun; zou ik een esthetische ingreep tot mentaliteitswijziging aanraden. Een werkgever kan niet voor alle follies opdraaien van zijn personeel. bv. Borstvergrotingen, gastric bypass, neuscorrectie, lift ups …

In ieder geval draait de werkgever op voor gewaarborgd loon mits medisch attest. Maar of het steeds verantwoord is ???

Terug naar “Loon”