Recht op verlofdagen

verkoperken28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Recht op verlofdagen

#1 , 11 sep 2019 10:54

Een korte situatieschets:

01/2015 - 09/2018: werkzaam obv contract onbepaalde duur. 09/2018 ontslag gekregen.
10/2018 - 12/2018: werkzaam obv contract onbepaalde duur. 12/2018 ontslag gekregen

Vakantiegeld en dergelijke is allemaal uitbetaald geweest.

06/2019 - heden: werkzaam obv contract onbepaalde duur. Maand juli zeer laag loon gehad doordat ik reeds alles van vakantiegelden uitbetaald had gekregen. Hierdoor ga ik er dus van uit dat ik in 2019 geen betaald verlof meer kan nemen. Op mijn SDworx portaal staat er dat ik nog recht heb op 15 dagen verlof. Nu mag ik deze van mijn huidige werkgever niet opnemen aangezien ik, volgens hen, hier geen recht meer op heb aangezien deze reeds uitbetaald zijn. Dit klopt toch niet?
Zal dit geen effect hebben uiteindelijk in mijn belastingen? Aangezien ik voor die 15 dagen die ik nog niet heb opgenomen, reeds vakantiegeld heb ontvangen maar dus uiteidenlijk op deze dagen zal werken en daar dus gewoon voor betaald zal worden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2019 11:01

Je betaald maar belastingen in % op wat je deze 15 dagen verdiend en dit is net het zelfde dan als je werkt, maar op die 15 dagen krijg je wel ook volgend jaar je 16% verlofgeld dus veel verschil zal er niet in zitten maar je krijgt wel 14 dagen loon wat niet onbelangrijk is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

verkoperken28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2019 11:35

Beste

alvast bedankt voor de reactie. Of ik hier uiteindelijk loon aan win of verlies maakt mij op zich niet zoveel uit. Het gaat me meer op mijn recht op verlofdagen. Dus zoals in originele post al aangegeven en gevraagd: ben ik mijn recht op verlofdagen kwijt zoals mijn werkgever aangeeft of niet?

Alvast bedankt!

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2019 12:00

Betaalde vakantie: 4 courante vragen beantwoord
Door Nicole Meersman - 15 februari 2018 - Leestijd: 3 minuten
Afwezigheden
Genieten van een verdiende vakantie: dat mag je in ons land gerust letterlijk nemen. Werknemers in de privésector sprokkelen immers betaalde vakantie bij elkaar voor het daaropvolgende jaar. Een helder principe, maar in specifieke situaties leidt het tot complexe berekeningen en dus flink wat verwarring. Nicole Meersman, trainer bij SD Worx Learning, geeft je het antwoord op 4 vaak voorkomende vragen over betaalde vakantie.

1. “Ik heb vorig jaar niet gewerkt. Kan ik dit jaar zelfs geen betaalde snipperdag nemen?”
Werknemers in de privésector bouwen tijdens het ‘vakantiedienstjaar’ rechten op voor het daaropvolgende ‘vakantiejaar’: 20 vakantiedagen voor wie fulltime aan de slag is in het regime van een vijfdagenwerkweek. Met het enkelvoudig vakantiegeld worden ze tijdens hun vakantie gewoon doorbetaald. Daarbovenop ontvangen ze een vakantietoeslag, ook wel dubbel vakantiegeld genoemd.
Het principe dat betaalde vakantie moet worden verdiend, is minder goed nieuws voor wie pas afgestudeerd is, na een langere periode opnieuw begint te werken of de switch maakt van het ambtenaren- naar het werknemersstatuut. Europa tikte ons hierover al langer op de vingers en riep in 2012 de maatregel van de aanvullende of ‘Europese’ vakantie in het leven.
Werknemers die geen volledige vakantierechten hebben opgebouwd in hun vakantiedienstjaar, hebben voortaan recht op een week aanvullende vakantie per gewerkt kwartaal. Daarmee kunnen ze hun vakantierechten aanvullen tot vier weken. Dubbel vakantiegeld krijgen ze niet, maar ze lijden geen loonverlies doordat hun salaris wordt doorbetaald als voorschot. Het jaar erop gebeurt er wel een verrekening met het dubbel vakantiegeld.
2. “Vorig jaar werkte ik fulltime, nu halftijds. Mag ik met mijn 20 volle dagen betaalde vakantie 8 weken vrijaf nemen?”
Wie in zijn vakantiedienstjaar voltijds werkt, bouwt 20 volle dagen betaalde vakantie op voor het jaar nadien. Maar het maximaal aantal weken wettelijke vakantie staat op 4 geplafonneerd. Dus een werknemer die naar een halftijds regime is overgeschakeld, kan slechts de helft van zijn opgebouwde dagen opnemen. En ook het dubbel vakantiegeld zal hij op een half maandloon berekend zien. De opgebouwde rechten zijn natuurlijk niet verloren: via de decemberafrekening worden de niet-opgenomen dagen en het dubbel vakantiegeld uitbetaald.
3. “Ik verander van werkgever, kan ik mijn vakantiedagen gewoon meenemen?”
Gaat een bediende uit dienst, dan moet je de afrekening maken van het vakantiegeld en een vakantieattest meegeven. Voor alle vakantiedagen die nog niet zijn opgenomen, betaal je het enkelvoudig, aangevuld met dubbel vakantiegeld als dat nog niet is uitgekeerd. Daarbovenop komen het enkelvoudig en dubbel vakantiegeld voor de vakantierechten die al zijn opgebouwd voor het daaropvolgende jaar. Bij de nieuwe werkgever kan je ex-werknemer dus gerust vakantie nemen, maar de centen heeft hij of zij van jou al ontvangen.
Opgelet: voor arbeiders wordt het enkelvoudig en dubbel vakantiegeld uitbetaald door de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie of de vakantiekas waarbij je bent aangesloten. In mei of juni ontvangen arbeiders een vakantiecheque met hun enkelvoudig en dubbel vakantiegeld. Verlaat een arbeider je bedrijf of werf je een arbeider aan, dan hoef je dus zelf niets te ondernemen.
4. “Ik trad recent in dienst. Waarom krijg ik nauwelijks vakantiegeld en al mijn collega’s wel?”
Bedienden die in de loop van het jaar bij je in dienst zijn gekomen, kregen hun enkelvoudig en dubbel vakantiegeld al uitbetaald op het moment dat ze vertrokken bij hun oude werkgever (zie vraag 3). Omdat het niet de bedoeling is dat ze twee keer vakantiegeld krijgen, mag je de bedragen op het vakantieattest in mindering brengen. Daardoor kan het eerste vakantiegeld van nieuwkomers erg mager uitvallen. Klopt een nieuwe bediende bij je aan met het vakantieattest van de vorige werkgever? Druk hem of haar dan zeker op het hart om het vertrekvakantiegeld niet op te doen.
Je merkt het: bij betaalde vakantie komt veel meer kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Krijg je nog andere prangende vragen over de berekening van het vakantiegeld? Je vindt het antwoord ongetwijfeld in Ella .
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 11 sep 2019 14:07

Vakantiegeld en dergelijke is allemaal uitbetaald geweest.

06/2019 - heden: werkzaam obv contract onbepaalde duur. Maand juli zeer laag loon gehad doordat ik reeds alles van vakantiegelden uitbetaald had gekregen.

Hierdoor ga ik er dus van uit dat ik in 2019 geen betaald verlof meer kan nemen. Op mijn SDworx portaal staat er dat ik nog recht heb op 15 dagen verlof. Nu mag ik deze van mijn huidige werkgever niet opnemen aangezien ik, volgens hen, hier geen recht meer op heb aangezien deze reeds uitbetaald zijn. Dit klopt toch niet?
Als bediende wordt je vakantiegeld voor het jaar nadien, ineens mee uitbetaald bij ontslag.

Je mag je vakantiedagen natuurlijk wél opnemen het jaar nadien.
(Wettelijk verlof moet je eigenlijk zelfs opnemen - al controleert men het enkel indien je op einde vh jaar een uitkering krijgt)

Maar die dagen zijn uiteraard niet betaald door je huidige werkgever (want al betaald door de vorige)
Je nieuwe werkgever trekt die dagen dan wel in verhouding af van je maandloon .

Zal dit geen effect hebben uiteindelijk in mijn belastingen? Aangezien ik voor die 15 dagen die ik nog niet heb opgenomen, reeds vakantiegeld heb ontvangen maar dus uiteidenlijk op deze dagen zal werken en daar dus gewoon voor betaald zal worden?
Als je die dagen niet opneemt, heb je er eigenlijk 2 keer loon voor ...
1 als vakantiedag
1 als gewerkte dag

Je gaat dus wat meer verdiend hebben, ongeveer een halve maand extra, en zal daar ook wat meer belastingen op betalen (op jaarbasis) ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 sep 2019 14:16

ben ik mijn recht op verlofdagen kwijt zoals mijn werkgever aangeeft of niet?
Neen
Enkel heb je geen recht op de vergoeding er voor door je nieuwe werkgever.

Dagje vakantie dit jaar, is dus dagje zonder loon.


Om je vakantiedagen op te nemen tijdens werkloosheidsperiode (naar ik vermoed tussen 1/19 en 6/19 ?) is het nu te laat - dat kon financieel voordelig (normaal minder uitkering dan loon).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 sep 2019 10:09

Maand juli zeer laag loon gehad doordat ik reeds alles van vakantiegelden uitbetaald had gekregen.
is er van uw loon in juli een verrekening gebeurd op basis van je ingeleverde vakantie attest? als dit het geval is dreigt je uw enkelvakantiegeld kwijt te spelen dat van je loon in juli is afgehouden.

wet 28/6/1971
art 2 ........... Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.


Sociaal Strafwetboek 6/10/2010
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 sep 2019 10:19

ben ik mijn recht op verlofdagen kwijt zoals mijn werkgever aangeeft of niet?
Neen
Enkel heb je geen recht op de vergoeding er voor door je nieuwe werkgever.
ook als het huidige loon hoger ligt dan het vorige
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”