Psychosociale klachten door (snelroterende)ploegenarbeid

Mycroft
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Psychosociale klachten door (snelroterende)ploegenarbeid

#1 , 08 sep 2019 04:16

Hallo, ik had graag wat info vergaard via deze weg aangezien ik op google de bomen door het bos niet meer zie.

Ik kamp de laatste jaren met een ernstige depressie welke zonder twijfel te wijten is aan mijn 10+ jaren ploegenarbeid in de chemische sector en ik kan op deze manier gewoon niet meer verder.

Ik zou graag weten wat mijn opties zijn in deze situatie. Is het bijvoorbeeld mogelijk om arbeidsonbekwaam te worden verklaard op grond van deze medische klachten en wat houdt dit dan in?
Uit het shiftrooster stappen lijkt vanzelfsprekend, maar is in de praktijk toch niet zo evident. Ik zal me moeten omschoolen voor een dagfunctie, bijkomend zal dit ook een drastische reductie van inkomen inhouden (40% ploegentoeslag alsook het basisloon dat moeilijk te evenaren valt).

Er lijkt me niet te ontsnappen uit deze gouden kooi en ben ten einde raad. Dank voor uw suggesties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 sep 2019 07:15

naar psychiater stappen en daar in eerste instantie uw verhaal doen

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 08 sep 2019 08:45

Uit het shiftrooster stappen lijkt vanzelfsprekend, maar is in de praktijk toch niet zo evident. Ik zal me moeten omscholen voor een dagfunctie, bijkomend zal dit ook een drastische reductie van inkomen inhouden (40% ploegentoeslag alsook het basisloon dat moeilijk te evenaren valt).
Dat is wel evident. U krijgt geen ploegentoeslag meer als u geen ploegenarbeid meer wil doen. Proberen de financiële gevolgen van uw keuze laten betalen door de belastingplichtigen is niet erg ethisch.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2019 08:53

Als je u zich ziek laat verklaren en na 1 jaar ziekte kom je op invaliditeit, dan ga je sowieso nooit je loon hebben die je nu heeft, ploegenpremies, einde jaar premie, verlofgeld etc

Het beste financieel is naar de dag ploeg je laten omscholen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2019 10:32

Aansluitend op Lowie, en in zoverre als nodig. Je invaliditeitsuitkeringen worden ook nog eens bepaald door het inkomen van een eventuele partner. Het inkomensverlies kan enorm zijn....Je zal dus een aantal afwegingen moeten maken. Onthou echter één zaak goed, een én én verhaal zal het zeker niet worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 sep 2019 13:08

Ik kamp de laatste jaren met een ernstige depressie welke zonder twijfel te wijten is aan mijn 10+ jaren ploegenarbeid in de chemische sector
Dat is niet bewijsbaar, dus daar kom je nergens mee.
ik kan op deze manier gewoon niet meer verder.
Stop er dan mee.
Als je er al door in een depressie gesukkeld bent, heb je het al veel te lang laten aanslepen.

Ik neem aan dat je hier al (meermaals ?) mee thuis gezeten hebt ?
Ga naar je werkgever, zeg dat je op korte termijn in dag wil werken om medische redenen, dat je niet meer tegen de shiften kan.
Verwijs naar de bijhorende ziekteperiodes.

Begin te solliciteren.
Al is dat erg lastig als je je niet best in je vel voelt.

Neem desnoods ontslag als er niks uit de bus komt op realistische termijn.

Ik zou graag weten wat mijn opties zijn in deze situatie. Is het bijvoorbeeld mogelijk om arbeidsonbekwaam te worden verklaard op grond van deze medische klachten en wat houdt dit dan in?
Die mogelijkheid bestaat, maar is vooral handig voor de werkgever.
Houdt in dat die niet met een lange, dure opzegperiode zit ...

Uit het shiftrooster stappen lijkt vanzelfsprekend, maar is in de praktijk toch niet zo evident.
Neen.
Maar je had het al eerder moeten doen.
Zeer goed mogelijk dat je lang nodig gaat hebben om weer "normaal" te leven. Overdag.
En 's nachts te slapen.
Ik zal me moeten omschoolen voor een dagfunctie,
Ook niet het einde van de wereld.

Levenslang leren
Veel werkgevers hebben het er over ...
bijkomend zal dit ook een drastische reductie van inkomen inhouden
(40% ploegentoeslag alsook het basisloon dat moeilijk te evenaren valt).
Dat is zo.
Dergelijke lonen betaalt men enkel in de sector (petro/chemie/farma) of aan ingenieurs etc ...

In de sector liggen de dagfuncties vaak niet voor oprapen.

Er lijkt me niet te ontsnappen uit deze gouden kooi en ben ten einde raad.
Goud is niet eetbaar, geneest geen depressies, laat je niet beter slapen ...
Maar is zeer plooibaar :!:

Wat ga je doen, verder wegkwijnen in je gouden kooitje, of de tralies open wrikken :?:


Been there.
Done that.
Stuur een PB als je wil ...

Terug naar “Loon”