Loon lager in contract dan in oorspronkelijk loonvoorstel

SN1979
Topic Starter
Berichten: 1

Loon lager in contract dan in oorspronkelijk loonvoorstel

#1 , 03 jul 2008 09:31

Hallo,
Als net afgestudeerde heb ik gesolliciteerd bij een firma die mij een interessante job aanbiedt. De HR manager heeft mij in een telefonisch gesprek een loonvoorstel gedaan. Enkele dagen later stuurde hij me dit voorstel ook via email door en vroeg me wanneer ik kon komen tekenen. Bij onze volgende afspraak hebben we het contract overlopen en toen sprak hij plots over een ander brutomaandloon, zo een 200 euro lager dan het oorspronkelijke voorstel. Ik sprak hem hierover aan, maar kreeg al gauw de vraag of dit een probleem voor me was, waarop ik (te) snel niet echt heb geantwoord. Ik heb het contract nog niet getekend. Ik begrijp niet waarom het loon nu lager is. Hij kan zich toch geen tweemaal (tel en mail) hebben vergist hierin? In hoeverre kan ik het eerste voorstel opeisen?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 03 jul 2008 11:38

Ergens in dit forum word besproken dat een E-mail een wettelijk bewijs is. Je kan een printout maken en hem dat laten zien en zeggen dat dit een bewijs vormt volgens de wet Bourgeois. Een vermindering van 200€ is wel erg veel. Natuurlijk als je doet wat ik hierboven beschreven heb, zal hij je wel op een andere basis weigeren. Je hebt het contract nl. nog niet ondertekend.

In een geval als dit had je misschien best getekend en dan later beginnen procederen, maar dat is theorie. Je kan dat natuurlijk niet maken bij een nieuwe job.

Heeft die werkgever trouwens gezegd waarom dat ineens 200€ lager was ?

Ik denk dus dat er geen oplossing is voor je probleem, en opeisen kan je niets tenzij er uit die mail kan besloten worden dat je in feite reeds aangenomen bent, maar je juist nog maar eens "pro forma" moest langskomen om het contract te tekenen. Een soort verbintenis/engagement vanuit die fa. dus vooraleer het contract getekend is. De E-mail telt dan als bewijs.

artliner
Berichten: 41

#3 , 18 dec 2008 23:30

En mogen we die firma kennen,
daar wil ik nooit solliciteren.
Das puur tijdsverlies.

Reclame

Terug naar “Loon”