Loonindexering op startdag nieuwe werkgever

robin366
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Loonindexering op startdag nieuwe werkgever

#1 , 02 aug 2019 23:10

Beste forumleden.

Even de situatie schetsen: Ik tekende in april een contract bij een nieuwe werkgever welke bij paritair comité 209 aangesloten is.
Startdatum contract was 1 juli. Echter was er op 1 juli in PC209 een loonindexering. Ik ging er dus tijdens de loononderhandelingen
van uit dat deze ook voor mij van toepassing is bovenop het overeengekomen loon in het contract. Dit is mij ook zo bevestigd door de
vakbond. Echter is dit nu niet doorgerekend bij het ontvangen van mijn eerste loonbrief. Graag hoor ik jullie mening zodat ik 100% zeker
kan zijn, vooraleer ik direct de moeilijke nieuwkomer ga uithangen op mijn nieuwe job.

Alvast bedankt voor jullie reacties...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2019 08:04

Als het een minimumloon is moet hij je de index geven .

Anders kan hij daar 2 kanten mee uit gij geeft ze de index of hij heeft deze niet .

U heeft hoogst waarschijnlijk een contract getekend loon XXXX op 1 juli, en dan moet hij u nog geen index geven , moet er op je contract staat loon xxxx op 30 juni dan had hij je de index moeten geven .

Alles is te zien wie je werkgever is, maar strikt heb je een contract vanaf 1/07 dit loon xxxx bij minimumloon is het anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2019 11:40

Dit is mij ook zo bevestigd door de vakbond.
als er geen clausule in je arbeidsovereenkomst staat dat er in het afgesproken loon reeds rekening werd gehouden met de loonindexering van de maand juli, lijkt mij het advies van uw vakbond correct
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2019 11:48

Dit is mij ook zo bevestigd door de vakbond.
als er geen clausule in je arbeidsovereenkomst staat dat er in het afgesproken loon reeds rekening werd gehouden met de loonindexering van de maand juli, lijkt mij het advies van uw vakbond correct
Zo ook als het bepaalde loon in april volgens de toen geldende barema's was, is de index toepasbaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2019 12:17

i
Zo ook als het bepaalde loon in april volgens de toen geldende barema's was, is de index toepasbaar.
Daar kan ik in komen maar niet als het loon BOVEN de barema's zijn, je komt op een datum loon overeen en vanaf dan kan men indexeren.

En indexeren is toch meestal op vroegere bedragen nooit op een bedrag dat je nog moet beginnen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 06 aug 2019 20:25

En daarom laat je altijd in je contract een niet-geïndexeerd loon opnemen. Geen discussie mogelijk.

Iets in de aard van: het niet-geïndexeerde loon is xxxx euro. Met de huidige index van 107.20 vormt dit xxxx euro bruto.

Terug naar “Loon”