Gewerkt zonder contract of loon

BEPAK
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Gewerkt zonder contract of loon

#1 , 25 jul 2019 16:22

Dag allen,

Mijn vriend heeft 4 dagen gewerkt maar nooit een contract gekregen, hij heeft hier dagelijks naar gevraagd maar werd steeds afgewimpeld, de 5de dag hebben ze gezegd dat hij geen contract zal krijgen, omdat hij niet goed genoeg Nederlands spreekt. Hij heeft uiteraard geweigerd om zo nog langer te werken, ze hebben hem toen een papier doen tekenen waarin hij bevestigt zelf op te stappen. Hij heeft hier geen kopie van en een contract is er nooit geweest.

Gevolg: we horen er niets meer van en het loon van die 4 dagen is nooit gestort. Het interimkantoor zegt dat hij wel degelijk loon moet krijgen voor de gepresteerde dagen, maar dat de werkgever dat moet betalen. De werkgever verwijst dan weer door naar het interimkantoor.

Wat kunnen we nu nog doen? Ik heb het gevoel dat ze bewust misbruik hebben gemaakt van zijn beperkte taalkennis. Wij kunnen het geld goed gebruiken, maar vooral maakt het mij heel kwaad dat hij als slaaf is behandeld!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jul 2019 17:15

Door dat papier te ondertekenen zal hij nu GEEN werklozensteun ontvangen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2019 17:16

Een arbeidscontract van onbepaalde duur moet niet schriftelijk zijn, dit mag mondeling.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

BEPAK
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2019 17:24

Ah dit ben ik vergeten vermelden, het gaat over studentenarbeid. Dus een uitkering krijgt hij sowieso niet en het werk was van bepaalde duur. Termijn staat in de mail van het interimkantoor, maar dus nergens in een contract.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2019 18:31

Een student moet een contract hebben, dit melden op het meldpunt !

https://www.meldpuntsocialefraude.belgi ... index.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 26 jul 2019 11:27

dient hij niet betaald te worden door het interimkantoor?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jul 2019 11:35

dient hij niet betaald te worden door het interimkantoor?
Het zou me zeer verwonderen dat een interim geen contract zou gegeven hebben.

Ik denk dat we terug niet alles weten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jul 2019 13:59

Het interimkantoor zegt dat hij wel degelijk loon moet krijgen voor de gepresteerde dagen, maar dat de werkgever dat moet betalen.
het interimkantoor is de werkgever, zij moeten het loon betalen.

dien best klacht in bij de inspectie van de sociale wetten http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

BEPAK
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jul 2019 15:21

Bedankt voor de reacties.
In de mails van de interim staat letterlijk dat het bedrijf de werkgever is en het contract zal geven op de eerste werkdag. Later schrijven zij opnieuw het bedrijf is de werkgever, dus zij moeten je loon uitbetalen, dat kunnen wij niet. Dezelfde uitleg heb ik gekregen aan de telefoon.

Volgens jullie kan dit wettelijk niet? Interim is sowieso verantwoordelijk?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jul 2019 17:30

Volgens jullie kan dit wettelijk niet? Interim is sowieso verantwoordelijk?
maak een afspraak met de inspectie van de sociale wetten, en neem al je documenten en kopie mails mee.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#11 , 26 jul 2019 18:43

Beste BEPAK

Een student kan als uitzendkracht worden tewerkgesteld. In dergelijk geval, blijft de student dan verbonden met het uitzendbureau dat juridisch als werkgever optreedt. De onderneming waarin de student als uitzendkracht werkt, is gebruiker.

Ten gevolgen van art. 123 van de Arbeidsovereenkomstenwet dient voor een tewerkstelling van studenten, voor iedere student afzonderlijk een overeenkomst schriftelijk te worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop hij in dienst treedt.
Hiernaast geldt ten gevolgen van art. 8, §2 Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers: de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid moet schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de uitzendkracht in dienst treedt.

Het feit dat uw vriend is blijven werken zonder contract is onbegrijpelijk, het voordeel is dat uw mails heeft en dat binnen het arbeidsrecht het bewijs met alle middelen van recht geleverd mag worden, bewaar deze mails dus goed, aangezien zij als begin van bewijs kunnen dienen.

Hiernaast is het niet uitbetalen van het loon een sociaal strafrechtelijk misdrijf (art. 162 Sociaal Strafwetboek), dat kan gesanctioneerd worden met een sanctie van het tweede niveau. Dit houdt in dat u contact kan opnemen met de politie.

Met vriendelijke groeten

Terug naar “Loon”