Betwisting arbeidsprestaties

Kristiena
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Facebook

Betwisting arbeidsprestaties

#1 , 15 jul 2019 20:21

Hallo,
Ik zou graag wat meer informatie i.v.m. wat de wet zegt over de werkelijk of effectieve prestatiedagen van een werknemer en bv. aan wie behoort de bewijslast.( er is nooit een prikklok aanwezig geweest)
Kan een werkgever zomaar een boekje bewaren met eigen notities? En als je dit zelf ook zo doet en de dagen en uren komen niet overeen, wat zijn dan u rechten of plichten en hoe bewijs je dit?
Dit probleem heeft zich al verschillende jaren voorgedaan.
Het kost mij enorm veel tijd om dit uit te zoeken tot op de dag en het uur om het tegendeel te bewijzen.
Het is mij toen gelukt door middel van afspraken met klanten te doorzoeken,agenda’s,sms berichten
Email,enz.. want uiteraard zegt de werkgever dat het klopt wat hij noteert.
Niet elke keer vond ik alles terug maar meestal wel als het over meer dan enkele uren ging.
Bijv een week verlof van een collega bij mij genoteerd.
Wat zegt de wet hierover,is het mijn plicht dit uit te zoeken en te bewijzen ?
Hoogstwaarschijlijk wel😔
Ik vind over dit soort probleem geen echt sluitende informatie.
Alvast bedankt voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2019 20:53

Welke werkgever heeft nu geen prikklok ?

Hebben jullie in je werkplaatsreglement een uur rooster wat wettelijk moet ?

Dus als je dit heeft is dit het begin van bewijs dat je die uren respecteert !

Respecteert je die uren niet dan heb je een probleem .

Je kan moeilijk naar de rechtbank gaan wanneer u uren en die van de werkgever de uren niet overeenstemmen met de uurrooster van je werkplaatsreglement .

Als er geen prikklok is dan moet er een register zijn dat je tekent bij het begin en tekent als je gedaan heeft, met de vermelding van het uur .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kristiena
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Facebook

#3 , 16 jul 2019 10:09

Neen uiteraard niet .we hebben geen prikklok nee, de werkgever heeft een agenda waarin ze bijhoud als iemand verlof neemt , ze doet nog steeds alles schriftelijk , de prestaties doorgeven enz. Het zou handiger zijn online.

Die hangen daar niet op,maar ken ze vanbuiten,staan ook op het contract hoor 👍 natuurlijk respecteer ik die uren.anders had ik het niet getekend zoveel jaren terug

Reclame

Kristiena
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Facebook

#4 , 16 jul 2019 10:13

Het gaat ook niet over het uurrooster , ik heb nooit achter documenten gevraagd,bij loonbrieven,individuele rekeningen,...
Maar gewoon het blindelings vertrouwen. Ze hield dat allemaal bij .
Tot ik voor iets prive enkele loonbrieven nodig had, toen ben ik toch even gaan nadenken.
En ja nu heb ik de individuele rekeningen en daar staan heel veel dingen anders op die werkelijk niet kunnen

Kristiena
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Facebook

#5 , 16 jul 2019 10:17

Het betreft een voltijds bediende, met een contract van onbepaalde duur en een vast loon.
Maar als dan dat loon toch vaak verschillen aantoont ga je jezelf toch wat vragen stellen.
En ik weet dat er nooit tijd is en te weinig personeel enz.
Ik besef ook dat er fouten kunnen gemaakt worden.

Terug naar “Loon”