overloon

mad max
Topic Starter
Berichten: 12

overloon

#1 , 27 jun 2019 01:07

Hallo
Ik werk onder PC209 voor een bedrijf in Luik en heb enkele vragen om beter voorbereid bij de personeelsdienst langs te gaan.

1. het negende werkuur van een werkdag geeft standaard geen recht op 50% overloon.
Maar heb je dan wel recht op 1 uurloon?
En 1 uur inhaalrust?
Of 1 van beide naar keuze van de werknemer?
We krijgen hiervoor nu alleen 1 uur inhaalrust. Is dit korrekt?

2. we werken 38,5 uur per week met 3 dagen extra verlof.
Ligt de weekgrens voor de bepaling van de overuren dan bij 38,5 of 40 werkuren?

3. in mijn kontrakt staat dat alle uren gepresteerd buiten het uurrooster (8:8:8:8:6,5) aanzien worden als overuren en vergoed worden volgens de regels van het bedrijf.
Heb ik dan in principe recht op de 50% toeslag voor al de uren gepresteerd buiten het uurrooster?

4. word reistijd naar de klant aanzien als werktijd? We krijgen die wel vergoed maar nooit als overuren zelfs als we meer dan 8 uur onderweg zijn.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2019 10:29



3. in mijn kontrakt staat dat alle uren gepresteerd buiten het uurrooster (8:8:8:8:6,5) aanzien worden als overuren en vergoed worden volgens de regels van het bedrijf.
Heb ik dan in principe recht op de 50% toeslag voor al de uren gepresteerd buiten het uurrooster?

staat die toeslag van 50% in de regels van het bedrijf?
in het kader van flexibiliteit kan men 1uur overwerken compenseren met 1 uur inhaalrust zonder toeslag

vertrek je van thuis uit naar de klant of van op de werkplaats, loon is wettelijk gezien de tegenprestatie voor arbeid en niet voor tijd.

3/7/1978
Art. 2. De arbeidsovereenkomst voor werklieden is de overeenkomst waarbij een werknemer, de werkman, zich verbindt, tegen loon, onder gezag (...) van een werkgever in hoofdzaak handarbeid te verrichten.
Art. 3. De arbeidsovereenkomst voor bedienden is de overeenkomst waarbij een werknemer, de bediende, zich verbindt, tegen loon, onder gezag, (...) van een werkgever in hoofdzaak hoofdarbeid te verrichten.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mad max
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 28 jun 2019 00:07

Bedankt voor de duidelijke antwoorden.
Regels van het bedrijf qua overuren ga ik opvragen. Die heb ik nog niet gekregen. De berekeningen gebeuren nu via een excell blad waar we onze uren op invullen. Het berekend dan automatisch de totalen, inhaalrust en overuren met toeslag.
Eerste overuur valt dus onder flexibiliteit met alleen inhaalrust.

Ik werk van thuis uit en vertrek van thuis naar de klant.
Verschil tussen arbeid en tijd is duidelijk. Het is dus eigenlijk een gunst dat ze reistijd buiten de normale werkuren vergoeden.
Morgen probeer ik langs te gaan bij de personeelsdienst.

mvg

Reclame

Terug naar “Loon”