Arbeider naar bediende + nieuwe werkgever: vakantiegeld

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

Arbeider naar bediende + nieuwe werkgever: vakantiegeld

#1 , 09 apr 2019 11:23

Ik heb vorig jaar heb ik tot eind oktober enkele jaren als arbeider gewerkt.
Sinds november ben ik terug als bediende aan de slag.
Dit jaar heb ik 2 dagen wettelijk verlof genomen, gezien ik daar recht op had.

Mijn huidige werkgever zou normaal een verrekening van mijn vakantiegeld moeten doen in juni, maar nu is de kans zeer groot dat ik midden mei door omstandigheden opnieuw van werk zou veranderen (bediende).
Moet mijn nieuwe werkgever dan de volledige verrekening van mijn vakantiegeld doen of is dit deels voor de oude werkgever en deels voor de nieuwe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 apr 2019 19:37

De vakantiekas arbeiders zal je in mei of juni 2019 10/12e vakantiegeld uitbetalen (je werkte tot eind october 2018 als arbeider)

Als je je huidige werkgever verlaat zal je vakantiegeld 2019 uitbetaald worden voor de gewerkte maanden in 2018 na je laatste werkdag volgens je huidig salaris verminderd met wat je van de vakantiekas arbeiders kreeg. Opgenomen vakantiedagen komen in mindering. Voorts zal je direct enkel en dubbel vakantiegeld 2020 ontvangen voor de in 2019 gewerkte periode.

In 2019 zal je nieuwe werkgever je een ietsie pietsie vakantiegeld uitbetalen als je loon hoger was (berekend volgens je nieuw loon doch verminderd met wat reeds uitbetaald was door je vorige werkgevers)

In 2020 zal je nieuwe werkgever (als je bediende bent) in mei of juni uitbetalen verminderd met wat uitbetaald werd bij het verlaten van je huidige werkgever.

Dat is het zowat in grote lijnen: je krijgt maar één keer vakantiegeld zodat je wat je huidige werkgever uitbetaald als vakantiegeld moet bijhouden voor later. Er is iets extra oa omdat vervroegd vakantiegeld iets lager belast wordt.

Reclame

Terug naar “Loon”