Overuren inhouden tijdens ziekte?

StevenAlla
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overuren inhouden tijdens ziekte?

#1 , 03 apr 2019 17:24

Beste,
Mijn vraag is het volgende: mag een werkgever (de Belgische Federale Overheid) overuren in rekening brengen op een dag die verantwoord is door ziekte met doktersattest? Het zit namelijk zo dat ik verschillende shiften werk, soms 09:00 en soms 08:30 nu had ik een shift van 09:00 gewisseld met een collega voor een shift van 08:30 dus past de werkgever 00:30 minuten bij uit mijn overuren, dit kan ik vatten. Dit doen ze reeds op de dag van de aanvraag van de wissel vaak weken op voorhand. Nu komt die bewuste dag eraan en ben ik ziek met attest van de dokter dus beschouwd de werkgever mij als 08:30 ziek en 00:30 overuren. Mijn vraag is dus of de werkgever dit zomaar mag en kan doen of zijn in dit geval mijn volledige shift van 09:00 verantwoord door afwezigheid wegens ziekte met attest? De werkgever beweerd dat dit de normale gang van zaken is en de vakbond zegt het niet zeker te weten en legt zich nogal gemakkelijk neer bij het antwoord van de werkgever. Hoe zit dit nu juist? Ik ben vast benoemde ambtenaar. Kan ik hierin verder gaan of moet ik er mij maar bij neerleggen dat ik overuren wordt afgehouden op een dag ziekte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2019 19:13

In welke wetgeving ga je dit terug vinden ???

Logisch kan ik mee gaan met je werkgever, je stond die dag ingeschreven voor zoveel uren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 03 apr 2019 21:20

tijdens je ziekte kan je normaal geen overuren opnemen, want dat zou gelijkstaan met een werkhervatting

maar in welke wetgeving voor ambtenaren vind je zoiets ?

mi gaat de werkgever in de fout

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2019 11:36

In welke wetgeving ga je dit terug vinden ???

in welke wetgeving ga je terugvinden dat er overuren kunnen worden uitbetaald tijdens een schorsing van de arbeidsovereenkomst ?

niet de werknemer maar de werkgever moet het bewijs leveren.
art 870 gerw. hij die een zaak beweerd moet het bewijs leveren

@topicstarter
de arts heeft je arbeidsongeschikt gezet voor die dag en niet voor een gedeelte van die dag.
er is een overeenkomst om die dag 9u te werken, eenzijdig die 9u in mindering brengen is mijne inziens niet toegelaten

stuur een infomail naar de dienst inspectie van de sociale wetten http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mathieu Rutten

#5 , 04 apr 2019 14:15

Beste,

Zoals u zelf aangeeft bent u een statutair ambtenaar. Dit betekent dat de arbeidsovereenkomsten-wet op u niet van toepassing is. Om de toepassingsregels in uw situatie te kennen, moet u uw rechtspositieregeling en het arbeidsreglement raadplegen. Verder schrijft u dat bij de inroostering reeds 30 minuten terugname werd ingeschreven. U staat dus ingeroosterd voor 8 uur. U bent mijn inzien dan ook afwezig wegens ziekte gedurende deze 8 uur. Dit betekent dat u die dag 30 minuten zogezegd te weinig gepresteerd hebt. Mijn inzien dus ofwel 30 m. terugname overuren inzetten of 30 minuten bijwerken. Laat ons tenslotte niet vergeten dat wisseling van shift eerder een gunstmaatregel is en zou men vooraf niet 30 minuten terugname overuren inschrijven of zou gevraagd zijn, zou men kunnen spreken van "ongewettigde" afwezigheid. Het loopt alleszins niet zo een vaart. Ik zou dit zo laten, zeker als u deze soepelheid wenst te behouden. Inschakeling van de sociale inspectie zie ik hier zeker niet zitten. Het gaat tenslotte op een statutaire aanstelling. Dus gebruik uw verstand en drijf het niet op de spits.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

StevenAlla
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2019 11:30

In welke wetgeving ga je dit terug vinden ???

in welke wetgeving ga je terugvinden dat er overuren kunnen worden uitbetaald tijdens een schorsing van de arbeidsovereenkomst ?

niet de werknemer maar de werkgever moet het bewijs leveren.
art 870 gerw. hij die een zaak beweerd moet het bewijs leveren

@topicstarter
de arts heeft je arbeidsongeschikt gezet voor die dag en niet voor een gedeelte van die dag.
er is een overeenkomst om die dag 9u te werken, eenzijdig die 9u in mindering brengen is mijne inziens niet toegelaten

stuur een infomail naar de dienst inspectie van de sociale wetten http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Bedankt voor de info, de mail naar de inspectie van de sociale wetten is ondertussen de deur uit... nog steeds blijk ik er niet in geslaagd te zijn om een eenduidig en correct antwoord te vinden op mijn vraag tot nu toe...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 apr 2019 11:55

Is de sociale inspectie bevoegd voor statutaire ambtenaren ?

Ik weet dit niet en had dit graag geweten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#8 , 06 apr 2019 13:25

Beste,

Ik vrees dat de sociale inspectie zich ofwel onbevoegd moet verklaren en naar ik hoop u zal doorverwijzen. Zoals ik reeds in een eerder topic aan u stelde bent u niet verbonden door een arbeidsovereenkomst maar wel door een statutaire instelling. Dit betekent dat de regelgeving vervat zit in uw rechtspositieregeling en het arbeidsreglement. U zou voor meer uitleg kunnen beroep doen op het VVSG, een mail sturen naar het VVSG of de RSZ of de minister/staatssecretaris bevoegd voor ambtenarenzaken. Sorry dat ik dit zo cru stel, maar ik ben van mening dat u toch wel van een mug een olifant maakt. Dit bevordert zeker niet de werksfeer. Ik zou zeggen, berust of tracht tot een vergelijk te komen, anders wordt de hele situatie onwerkbaar. U kan natuurlijk ook altijd eens te rade gaan bij uw vakbond. Veel succes en vooral veel werkgenoegen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige en gewezen ambtenaar.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 06 apr 2019 22:49

Het lijkt misschien van een mug een olifant maken, maar het begint met een half uur af te pakken, en waar eindigt het misschien ?

In ieder geval bij een werknemer ( bediende, arbeider) ) geen statutair, is een dergelijk " prul" ingeval van ziekte rampzalig, want het "opnemen " van overuren of vakantiedagen maakt een einde aan de ziekte, zeker ingeval men door het ziekenfonds wordt betaald.
Het is te vergelijken met iemand die één seconde gaat werken zonder toelating van de adviserend arts van het ziekenfonds, dat maakt ook een einde aan de ziekte
Dergelijke zaken worden allemaal door de kruispuntbank van de sociale zekerheid doorgegeven ( en zo komt men tot 'te veel dagen ' in een kwartaal enz ), op dergelijke manier komt men ook te weten of men werkt tijdens zijn ziekte, maar opgenomen overuren worden ook beschouwd als gewerkte dagen.

Voor een ambtenaar geldt mogelijk dergelijke reglementering niet, maar toch de overheid moet zich ook aan de wetten houden

StevenAlla
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2019 10:24

Beste,

Ik vrees dat de sociale inspectie zich ofwel onbevoegd moet verklaren en naar ik hoop u zal doorverwijzen. Zoals ik reeds in een eerder topic aan u stelde bent u niet verbonden door een arbeidsovereenkomst maar wel door een statutaire instelling. Dit betekent dat de regelgeving vervat zit in uw rechtspositieregeling en het arbeidsreglement. U zou voor meer uitleg kunnen beroep doen op het VVSG, een mail sturen naar het VVSG of de RSZ of de minister/staatssecretaris bevoegd voor ambtenarenzaken. Sorry dat ik dit zo cru stel, maar ik ben van mening dat u toch wel van een mug een olifant maakt. Dit bevordert zeker niet de werksfeer. Ik zou zeggen, berust of tracht tot een vergelijk te komen, anders wordt de hele situatie onwerkbaar. U kan natuurlijk ook altijd eens te rade gaan bij uw vakbond. Veel succes en vooral veel werkgenoegen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige en gewezen ambtenaar.
Ik begrijp dat het misschien belachelijk lijkt om “moeilijk” te doen over een half uurtje maar het gaat hem hier niet over een half uurtje maar om een principe, de werkgever past dit systematisch toe en bij alle werknemers in onze afdeling en dat zijn er toch snel een paar honderd, dat wil dus zeggen dat ze maandelijks bij verschillende collega’s samen voor vele uren afhouden bij mensen die feitelijk in ziekteverlof zijn of rechtsgeldig afwezig zijn op de werkvloer wegens syndicaal verlof. Op jaarbasis zijn dat dus vele uren en de collega’s samen met mij voelen zich dus elke keer opnieuw “bestolen” door de werkgever. Onze vraag is dus louter principieel, mag een werkgever dit nu wel of niet doen en net op die vraag vinden we dus nergens een duidelijke referentie terug in de wetgeving dus blijft het maar giswerk en willekeur en dat is sowieso niet “gezond” voor de algemene werksfeer.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 07 apr 2019 10:38

Dat is een taak voor de vakbond

Je kan eens langs je neus weg vragen wanneer het sydicale verkiezingen zijn.
Ze moeten maar beter hun best doen, en hun stemmen verdienen

Mathieu Rutten

#12 , 07 apr 2019 11:53

Beste,

Kijk eens onder:

http://www.ccconsult.be/wp-content/uplo ... ebreid.pdf

Veel succes.

Nog een prettige zondag.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Loon”