2 jobs, recht op dop van 1 werkgever

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

2 jobs, recht op dop van 1 werkgever

#1 , 27 mar 2019 13:41

Beste,

Ik heb 2 jobs, in de week werk ik bij werkgever A en ik het weekend bij werkgever B.
Bij werkgever B gaat het niet zo goed en gaan we elk weekend 1 dag thuis blijven tot 2020. Ik ga dus volgend weekend zaterag werken, binnen 2 weken zondag, binnen 3 weken zaterdag.

Mijn loon van werkgever B zal dus gehalveerd worden. Nu de dagen dat we niet werken mogen we doppen.

De vraag is, heb ik recht op dop ? Ik heb 2 inkomsten, ik kon hierover niets terugvinden op internet en verantwoordelijke in bedrijf B wist dit ook niet goed.

Kan er mij hier iemand meer uitleg over geven? Ik veronderstel dat ik wel recht heb op een dop, ik werk zo al 15 jaar en betaal voor beide jobs mijn belastingen. Dan kunnen ze toch niet zomaar zeggen, je hebt 2 werkgevers, je hebt geen recht op een dop?
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2019 15:30

Hoeveel bedraagt dan uw uitkering?

De inkomsten die het bijberoep opbrengt kunnen gecumuleerd worden met het genot op uitkeringen, maar in beperkte mate.

Het dagbedrag van uw werkloosheid uitkering zal verminderd worden met het gedeelte van het inkomen uit het bijberoep boven 14,25 euro per dag. Als u de totale jaarlijkse netto-inkomsten uit uw activiteit (de inkomsten uit de activiteit van de zaterdag en de zondag inbegrepen) deelt door 312, krijgt u het dagbedrag van de inkomsten uit deze activiteit. Indien dit dagbedrag 14,25 euro overschrijdt, zal het dagbedrag van uw werkloosheidsuitkering verminderd worden met het gedeelte van de inkomsten boven 14,25 euro.
bron :RVA
Dit gaat je moeten melden aan je uitbetaling instelling.

Dit gaat dan ook gene vette zijn je uitkeringen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2019 18:20



De inkomsten die het bijberoep opbrengt kunnen gecumuleerd worden met het genot op uitkeringen,
is dit niet voor een zelfstandige in bijberoep?

@topicstarter
een bijpassing is afhankelijk van je inkomen en het aantal uren je in totaal werkt en gezinssituatie
hoe het zit met economische werkloosheid weet ik niet, want die regels verschillen van gewoon werkloosheid
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2019 19:43



De inkomsten die het bijberoep opbrengt kunnen gecumuleerd worden met het genot op uitkeringen,
is dit niet voor een zelfstandige in bijberoep?

@topicstarter
een bijpassing is afhankelijk van je inkomen en het aantal uren je in totaal werkt en gezinssituatie
hoe het zit met economische werkloosheid weet ik niet, want die regels verschillen van gewoon werkloosheid
Je kan maar één hoofdberoep hebben de rest zijn bij beroepen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#5 , 27 mar 2019 21:03

Hoeveel bedraagt dan uw uitkering?

De inkomsten die het bijberoep opbrengt kunnen gecumuleerd worden met het genot op uitkeringen, maar in beperkte mate.

Het dagbedrag van uw werkloosheid uitkering zal verminderd worden met het gedeelte van het inkomen uit het bijberoep boven 14,25 euro per dag. Als u de totale jaarlijkse netto-inkomsten uit uw activiteit (de inkomsten uit de activiteit van de zaterdag en de zondag inbegrepen) deelt door 312, krijgt u het dagbedrag van de inkomsten uit deze activiteit. Indien dit dagbedrag 14,25 euro overschrijdt, zal het dagbedrag van uw werkloosheidsuitkering verminderd worden met het gedeelte van de inkomsten boven 14,25 euro.
bron :RVA
Dit gaat je moeten melden aan je uitbetaling instelling.

Dit gaat dan ook gene vette zijn je uitkeringen !!
Dus ik veronderstel:
Inkomsten beroep A: 50.000 euro
Inkomsten beroep B: 30.000 euro

Dop op beroep B, inkomsten 30.000 euro/312 = 96,15 euro.
Hierna is het onduidelijk: uitkering is: 96,14-14,25= 81,89 of heb ik het ergens mis?

Verder ben ik niet zelfstandig.
Beroep A: Logistiek
Beroep B: Fabriek

Beroep A: +- 55 uur per week (variabel)
Beroep B: 24 uur per weekend (vast)

Geen ten lasten thuis. Ik betaal jaarlijk ongeveer 14.000 euro belastingen.
Leuven the place to be!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 28 mar 2019 14:41

Die berekening is correct, me dunkt.
Dus het bedrag dat de uitkeringsinstelling per dag zou betalen, wordt verminderd met 81,89.

Ik heb even de berekening T66 van de RVA erbij genomen.
Rekening houdend met een percentage van 50% tijdelijke werkloosheid, en een jaarloon van 30k, kom ik uit op een uitkering van 512 euro per maand.
4 dagen per maand => 128 euro.
Trek die 81,89 ervan af, 46,21 euro per dag.

Geen idee in welke mate dit klopt, want dit is een redelijk specifieke situatie, maar dit zal het zijn me dunkt.

Al denk ik eerder dat je geen recht zal hebben.
Je hebt immers nog een hoofdberoep...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mar 2019 15:01

Ik denk het zelfde als Blaatpraat.

Daar het gaat over je bij job en niet over je hoofd job .

Je kan maar één hoofd job hebben .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#8 , 28 mar 2019 22:10

Wat is m'n hoofdjob en wat is je bijjob ?

Is je hoofdjob rechtstreeks wat je job in de week? En valt weekendjob onder bij job ?
Want m'n weekendwerk oefen ik al 35 jaar uit en werk in de week maar 15 jaar ongeveer.
Leuven the place to be!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 29 mar 2019 21:05

De job waarbij je het meeste werk uitoefent, wordt normaal aanzien als je hoofdberoep, dacht ik.
Die van 55 uur per week dus.

Terug naar “Loon”