Mag werkgever te veel betaald loon 2018 nog terugvorderen?

iBelgium
Topic Starter
Berichten: 11

Mag werkgever te veel betaald loon 2018 nog terugvorderen?

#1 , 07 mar 2019 20:38

Mijn werkgever heeft mij vandaag duidelijk gemaakt dat ik van januari 2018 tot februari 2019 te veel loon heb gekregen. Ik had al een vermoeden, dus volgens mij klopt zijn verhaal ook.

Hij vraagt echter om het bedrag van 5600 euro zo snel mogelijk terug te betalen.

Nu is het boekjaar 2018 reeds afgelopen en vraag ik mij af of hij wel nog het recht heeft om 2018 terug te vorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2019 21:33

Ja dit mag hij, maar met gemak van afbetaling .

En mocht u in 2018 een som van 5600€ te weinig gekregen gehad hebben, zou u dan ook denken dat je werkgever je dit zou moeten betalen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iBelgium
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 07 mar 2019 21:41

Ik lees net dat Artikel 15 van de arbeidsovereenkomstenwet bepaalt dat de rechtsvorderingen die uit de arbeidsovereenkomst ontstaan, één jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst verjaren, ofwel vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst mag overschrijden.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2019 21:45

Dus u heeft het zelf aan gehaald in art 15
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#5 , 08 mar 2019 08:39

U zegt het zelf hé, 5 jaar na de feiten (dus januari 2023 voor het teveel betaalde in januari 2018, februari 2023 voor het teveel betaalde in februari 2018 enzoverder).

Enkel wanneer de arbeidsovereenkomst beëindigd is (lees ontslagen of uzelf bent vertrokken), dan verjaart het een jaar nadat uw arbeidsovereenkomst beëindigd is.

Hij kan dus perfect terugvorderen, maar kan dit zeker niet in één keer (en hij mag al helemaal niet bijvoorbeeld twee manden loon achterhouden), er moet een redelijke maandelijkse som terugbetaald worden, en vooral redelijk voor u, het bent u niet die in de fout gegaan bent.

Maar terugbetaald zal het worden!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 mar 2019 09:40

Als je al een vermoeden had dat je teveel kreeg, waarom heb je dat dan niet gevraagd aan de HR dienst.? Je hoopte waarschijnlijk dat ze het niet zouden zien dat je teveel ontving.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mar 2019 17:59

Ik lees net dat Artikel 15 van de arbeidsovereenkomstenwet

het is op basis van artikel 1376 bw 21/3/1804 dat dit zal worden teruggevorderd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ataturk007
Berichten: 108

#8 , 27 mar 2019 14:10

Tja dan krijg je zulke vragen. Je wist natuurlijk dat je teveel kreeg, waarom ga je dat niet zeggen? je hebt dat geld opgebruikt en nu moet je da terugbetalen.

Zoals ze hierboven vermelden ben je verplicht om dat te betalen, je kan een afbetaling maken dat er vb elke maand 200 euro wordt afgehouden. Fouten kunnen gebeuren, moest je direct zeggen dat ze jou teveel hadden betaald, dan zou je het nu minder moeilijk gehad hebben.

Free money bestaat niet.
Leuven the place to be!

Terug naar “Loon”