Vraag in verband met overuren

Totaalfinaal
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag in verband met overuren

#1 , 04 apr 2025 17:49

Dag allen, ik heb dus een discussie met mijn werkgever: afgelopen maanden heb ik enorm veel overuren moeten kloppen om de boel draaiende te houden wegens het vertrekken van collega's (gaat over +100 uur). Ik heb gevraagd om overuren uitbetaald te krijgen of te mogen opnemen, maar men weigert dit omdat "de organisatie dat niet doet" en dat "dit vervat zou zitten in een aantal extra vakantiedagen die we krijgen" (dat van die vakantiedagen staat niet in mijn contract en er is overigens ook geen systeem om overuren bij te houden). Eigenlijk is men er niet eens geïnteresseerd in en heeft men geen details over opgevraagd. Momenteel negeert men mij gewoon over de kwestie.

Desondanks heb ik meerdere mails die aantonen dat er tandjes bijgestoken moeten worden.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Alvast bedankt!

treesje58

#2 , 18 apr 2025 17:11

Heb je ADV dagen? Die zouden een werkweek van ik denk 40u moeten compenseren.

Andere overuren, als je geen systeem hebt dat die uren bijhoudt, geen idee hoe je dit dan officieel kan aantonen. Ik zou zeker eens horen bij de vakbond, en naar de toekomst toe zeker en vast niet meer werken dan contractueel vastgelegd.

bullgod

#3 , 22 apr 2025 12:56

hoe weet u hoeveel uren u uitbetaald wil zien, als de overuren niet bijgehouden worden?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Rude&Justice

#4 , 22 apr 2025 23:54

U moet eerst het bestaan van de overuren bewijzen. Meestal met het tijdsregistratiesysteem van de werkgever. Maar kan ook met overeenkomst tussen werkgever en werknemer om X uren te presteren bovenop het normale.

Je moet kunnen aantonen dat de werkgever jouw toestemming geeft om extra uren te presteren. Bijvoorbeeld je krijgt opdrachten buiten je normale werkrooster. Je heb contact met je werkgever buiten het normale werkrooster. De geregistreerde uren zijn 'goedgekeurd' door werkgever als deze worden gecontroleerd, staat in het arbeidsreglement.

Met deze elementen kun je de overuren terugvorderen.

Als je de uren niet correct kan registreren dan ben je te braaf geweest. De werkgever moet zijn plan maar trekken met zijn teveel aan werk.

Terug naar “Loon”