Flex Income Plan bijdrage bedrijfswagen FIP bijdrage

Denis Snauwaert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Flex Income Plan bijdrage bedrijfswagen FIP bijdrage

#1 , 10 mar 2023 11:26

Hallo,

Graag had ik over het volgende advies verkregen.
Mijn werkgever bied via het Flex Income Plan de mogelijkheid om een stuk van de eindejaarspremie te gebruiken voor een bedrijfswagen.
Op zich geen probleem en interessant maar bij het uitdiensttreding lijkt er toch iets waar ik het deontologisch moeilijk mee heb.

Onderstaande is het integrale contract:

Bij het kiezen van een elektrische bedrijfswagen kan je maandelijks boven het maximaal voorziene TCO-budget gaan. Dit is een vrije keuze.
De meerkost van deze overschrijding van je budget wordt via de FIP ingehouden over 48 maanden (= de looptijd van de leasing).

Wat bij een uitdiensttreding, om welke reden dan ook, tijdens de looptijd van een firmawagen betaald met FIP budget?
1) Er is voldoende budget, geen probleem, het resterende bedrag van de leasetermijn wordt via de
FIP in mindering gebracht.
2) Je kan slechts een gedeelte via het FIP recupereren, het andere stuk wordt dan ingehouden van je eindafrekening.
3) Indien er geen mogelijkheid is om via FIP te recupereren, zal het volledige bedrag via de eindafrekening verlopen en indien nodig (bij onvoldoende loon in de eindafrekening) via overschrijving op het BM rekeningnr.
4) Indien je voor bovenstaande keuze 2, 3 of 4 opteert, zal de resterende waarde van wat bij uitdiensttreding niet kan gerecupereerd worden door de werkgever (volgens degressieve afschrijvingstabel) eveneens bij de eindafrekening van het FIP verrekend worden. Indien niet voldoende FIP budget beschikbaar, zal dit ingehouden worden van de netto betaling van de eindafrekening van het laatste loon, vakantiegelden en eventuele dertiende maand. Indien ook dit laatste onvoldoende is, zal het resterende bedrag rechtstreeks aan de werknemer gefactureerd worden. De laadpaal of wallbox komt daarmee definitief in het bezit van de werknemer.
Ik, XXX, ondergetekende, verklaar hierbij dat er maandelijkse € 55.83 mag ingehouden worden van mijn FIP budget. Ondertekende verklaart eveneens akkoord te gaan met de verwerking/inhouding bij een uitdiensttreding zoals hierboven beschreven.


Nu is mijn vraag of ik bij ontslag door de werkgever wettelijk verplicht ben om de rest van de meerkost moet betalen?
Ik begrijp en ben akkoord dat indien ik mijn ontslag geef ik de keuze maak en ik moet voldoen aan het contract.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 10 mar 2023 20:13

Beste

Volgens mij is dit juist. Nog niet zolang geleden was het gangbaar dat je de surplus boven toegekende TCO upfront (vooraf) in 1 keer betaalde. De werkgever budgetteert een bepaalde uitgave en zou dan jouw keuze voor een grotere uitgave moeten betalen bij ontslag…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Loon”