Budgetten verworven tijdens dienst.

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Budgetten verworven tijdens dienst.

#1 , 06 jan 2022 17:29

Als werknemer heb ik tijdens mijn periode van arbeid budgetten gekregen als toevoeging op mijn loon. Mijn loon bedraagt 1500€/maand voor 38u (ik deed meer dan 38u). Als toevoeging op dit loon kreeg ik m maaltijdcheques (7€/dag) en een dertiende maand. Daarbovenop krijgen we om de 2 seizoen een budget toegewezen voor kleren die we moeten aankopen om in de winkel te dragen (uniform 1800€) en een bedrag om vrij te spenderen (tenue 680€).

Wegens mentale problemen ben ik thuis geschreven door mijn dokter. Zij kent mijn parcours aangezien ik al sinds tiener bij haar op consultatie ga.

Mijn werkgever wilt me dus liever kwijt dan rijk, dat is al duidelijk geworden. Mijn store-manager en de euro-manager hadden me beloofd om me niet zomaar op het straat te zetten en me te ontslaan zodat ik recht had op een werkloosheidsuitkering, echter beslis HR hier anders over. Zij willen dat ik in samenspraak vertrek. Dit, op advies van mijn vakbond, is mezelf in de voet schieten.

Mijn vraag is of ik recht heb op die budgetten die me zijn toegewezen tijdens mijn periode van arbeid? De kleren zouden dienen voor het representeren van de zomer collectie in de winkel. Mijn store-manager zegt dat ik daar geen recht op heb aangezien ik dan niet werk. Ik ben het hier niet eens mee, aangezien die budgetten al 4 maanden geleden of langer zijn toegekend en er is toen alreeds een selectie gemaakt van het uniform en tenue.

Dus, heb ik hier recht op? Ik heb mijn vakbond hier omtrent ook over aangesproken. Wat is jullie verdict? Welke wetten/regels kan ik aanhalen?

Met vriendelijke groet,
Tomballe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5364

#2 , 06 jan 2022 21:31

Inderdaad al zeker niet “in overleg” vertrekken om je werkloosheidsuitkering veilig te stellen. Zolang je ziek bent heb je je mutualiteitsbijdrage. Best - indien mogelijk - zelf ander werk zoeken en pas ontslag nemen als je ander werk hebt.

Budget: maaltijdcheques en “bonussen” worden typisch maar betaalt als je effectief werkt. Je moet hiervoor je contract nakijken.

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2022 22:55

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb deze ‘bonussen’ verkregen tijdens mijn periode van arbeid. In mijn contract staat er niets echt iets over deze regeling naar mijn weten? Het is een contract in het Frans, en die taal beheers ik nu niet echt ten volle.

Tot zover heb ik mijn eerste mutualiteitsbijdrage gekregen. Het bedraagt 60% van mijn brutoloon. Daar wetende dat mijn brutoloon 1600€ is, gaat het dus een harde winter worden.

Momenteel ben ik al aan het zoeken naar een baan die voldoet aan mijn talenten en kwaliteiten. Ik zou niet weer in een zwart gat willen vallen. Echter besef ik dat het niet het beste moment is om in het midden van een pandemie een baan te vinden die in de richting van mijn diploma ligt.

Met vriendelijke groet,

Menno Tomballe

Reclame

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2022 09:53

Volgens deze link word dit beschouwd als een vorm van ‘loon’. Daar dat dit een tegenprestatie is voor de geleverde arbeid.

https://www.soconsult.be/daarnaast-2-gr ... -er-staat/

Is dit correct?

Mvg,

Menno Tomballe

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2022 12:03

Zo, alvast valt het niet onder werkkledij daar dat het niet gedragen moet worden voor veiligheid of hygiëne.

“De werkgever is verplicht om werkkledij gratis ter beschikking te stellen van zijn werknemers”, vertelt Iris Tolpe, manager Legal Department bij hr-dienstverlener Securex. “We spreken van werkkledij als de aard van de activiteiten het om veiligheids- of hygiënische redenen noodzakelijk maakt om een specifieke uitrusting te dragen.”

Echter las ik dit op de jobat website;

Een werkgever mag een dresscode opleggen aan (een deel van) zijn personeel. Handelsvertegenwoordigers en werknemers die in contact staan met klanten kan hij bijvoorbeeld verplichten om een maatpak te dragen. Die verplichting moet dan wel zonder discriminatie en op een objectieve wijze gebeuren. In principe worden zulke kledingvoorschriften opgenomen in het arbeidsreglement van de onderneming.

“Pak en das worden niet als werkkledij beschouwd: ze kunnen immers ook perfect privé gedragen worden”

Dit betekend dus dat de verkregen bedragen tijdens mijn werkprestaties onder de noemer loon vallen? Of vergis ik me?

Mvg,

Menno Tomballe

puttemanp
Berichten: 609

#6 , 07 jan 2022 16:51

Gaat het effectief om een bedrag dat via de bankrekening gestort werd, dus ook op de loonbrieven vermeld stond (al dan niet als VAA of 'kosten eigen aan de werkgever') of mocht je gewoon voor een bepaald bedrag kleding kiezen in de winkel?

In het eerste geval kan je ervan uit gaan dat het deel uitmaakt van het loon, in het tweede geval vrees ik dat je eraan bent voor de moeite.

P.

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jan 2022 10:40

Het staat op papier in mijn arbeidscontract.

Ik wacht nog op het antwoord van ACV.

De kleren moesten we bestellen via een formulier. De budgetten staan vast per functie en werk uren.

Aangezien het toch om 2480€ gaat…

Met de informatie die ik zelf heb verzameld lijkt het me dat ik hier recht op heb? Ik kan me natuurlijk vergissen.

Ook het feit dat alle documenten, waaronder zelfs mijn contract in het Frans zijn, druisen in tegen het ‘september decreet’. Het is een Frans bedrijf, m de Belgische zetel is in Elsene. Dit betekent toch dat alle documenten tweetalig moeten zijn?

Mvg.

Thomas_A
Berichten: 2220
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2022 17:31

Ook het feit dat alle documenten, waaronder zelfs mijn contract in het Frans zijn, druisen in tegen het ‘september decreet’. Het is een Frans bedrijf, m de Belgische zetel is in Elsene. Dit betekent toch dat alle documenten tweetalig moeten zijn?

Mvg.
Waar is de winkel gelegen waarin je werkte en staat dit als vaste werkplaats in je contract? In ieder geval moet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest effectief de taal van het personeelslid gevolgd worden.

Persoonlijk vind ik dit wel een opmerking die je maakt wanneer je het contract ondertekent, niet wanneer je een stok zoekt bij je ontslag.

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jan 2022 17:59

Zoals hoger vermeld worden maaltijdchecques toegekend voor gewerkte dagen. Als je niet werkt heb je ook geen "aangepaste" kleding nodig. De werkgever heeft nog altijd de mogelijkheid om u te ontslaan wegens medische overmacht.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jan 2022 02:14

Ook het feit dat alle documenten, waaronder zelfs mijn contract in het Frans zijn, druisen in tegen het ‘september decreet’. Het is een Frans bedrijf, m de Belgische zetel is in Elsene. Dit betekent toch dat alle documenten tweetalig moeten zijn?

Mvg.
Waar is de winkel gelegen waarin je werkte en staat dit als vaste werkplaats in je contract? In ieder geval moet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest effectief de taal van het personeelslid gevolgd worden.

Persoonlijk vind ik dit wel een opmerking die je maakt wanneer je het contract ondertekent, niet wanneer je een stok zoekt bij je ontslag.
Begrijp ik ten zeerste, ik was hier toen niet van op de hoogte. De winkel is gelegen in Antwerpen. Ik ben niet ontslagen trouwens, ze willen me weg wegens ziekte.

Mvg.

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jan 2022 02:14

Zoals hoger vermeld worden maaltijdchecques toegekend voor gewerkte dagen. Als je niet werkt heb je ook geen "aangepaste" kleding nodig. De werkgever heeft nog altijd de mogelijkheid om u te ontslaan wegens medische overmacht.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Bedankt voor je antwoord.

M.Tomballe
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 jan 2022 02:15

Dit topic mag gesloten worden.

Mvg.

Terug naar “Loon”