groepsverzekering

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

groepsverzekering

#1 , 16 mar 2021 17:33

ik vraag mij af of mijn ex-werkgever een bijdrage in de groepsverzekering moet betalen ? ik was slechts 1 maand en 4 dagen in dienst en dit van 4 jan. tem 10 feb.

In mijn arbeidscontract (bedienden - onbepaalde duur) staat er in een addendum: bepaling van de extralegale voordelen het volgende:

- firmawagen
- maaltijdcheques
- forfaitaire onkost. vergoeding 195€
- groepsverzekering ten bedrage van 7% v/h brutoloon

in de korte tijd dat ik daar was, heb ik daar geen verdere info over verkregen. Ik vraag mij af hoe zoiets geregeld wordt ? is dat maandelijks dat ze dergelijke bijdrage overmaken aan die verzekering ? of jaarlijks ? heb ik daar recht op denk je ? of moet je bvb minimum x tijd in dienst zijn ? of op 31/12 van het kalenderjaar in dienst zijn ? ik zeg zo maar wat ...

ik vraag me af of ik de vraag zou stellen aan de ex-werkgever wat de gegevens zijn van die maatschappij (naam/polisnr/...) voor verdere opvolging ? of ga ik mij belachelijk maken ? ik kan mij voorstellen, dat als ik het niet opvolg, hij er zijn voeten aan veegt om dergelijk dossier nog op te maken n/d maatschappij toe gezien de geringe in-dienst termijn. 7% op het uitgekeerde brutoloon vertegenwoordigt een goeie 500€ in mijn geval. Ik moet er nog lang op wachten, dat weet ik wel en de maandelijkse uitkering zal gering zijn maar het gaat mij om het principe want deze ex-werkgever haalde mij weg bij mijn vorige werkgever (waar ik 18 jaar dienst had) en ontsloeg mij na 1 maand en 4 dagen ... dus ik wil hem geen cadeaus doen ...

bedankt voor jou insteek in deze !

marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jajest
Topic Starter
Berichten: 18

#2 , 18 mar 2021 11:59

niemand ?

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2021 12:47

Hangt ook af van wat er in uw contract omtrent de groepsverzekering bepaalt staat bv. na 3 maanden of ... kan direct zijn ?
Zijn gegevens waarover wij niet beschikken.
Indien de werkgever nog geen aansluiting ten uwen gunste heeft afgesloten, zal er weinig aan te doen zijn.

U kunt natuurlijk altijd aan de personeelsdienst de nodige info vragen omtrent de groepsverzekering en desnoods een kopie van de aansluiting.

https://www.tijd.be/netto/analyse/moet- ... 17101.html

Reclame

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 18 mar 2021 14:22

meer dan wat ik hierboven schreef staat er niet over in ... geen minimumduur ofzo ... het feit dat hij nog geen aansluiting ten mijnen gunste heeft afgesloten, lijkt mij, geen reden om onder zijn verplichting uit te komen als die er is.

johangel
Berichten: 90

#5 , 18 mar 2021 22:38

staat normaal in het arbeidsreglement (bij ons minimum 1 jaar dienst).
Johan

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mar 2021 06:54

Je ziet dit op de jaarlijkse afrekening van de maatschappij via de dewelke de groepsverzekering loopt. De meeste hebben ook de mogelijkheid om via een portal de status op te vragen, maar dan moet je wel de maatschappij weten.

Heb je je documenten voor uitdiensttreding al ontvangen? Daar zit normaal ook een formulier bij met welke mogelijkheden je hebt met je groepsverzekering (saldo laten staan, zelf bijdragen, uitbetalen). Vraag hier anders naar bij de personeelsdienst.

Terug naar “Loon”