Bedrijfswagen in ruil voor loon?

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Bedrijfswagen in ruil voor loon?

#1 , 24 apr 2018 21:15

Ik heb een vrij ongebruikelijke vraag. Ik kan nergens via Google of hier op het forum het antwoord vinden, dus hier gaan we...

Ik had bij een vorige job een bedrijfswagen, en genoot hier enorm van. Door slechte omstandigheden bij dat bedrijf ben ik er moeten weggaan. Nu werk ik niet heel ver van huis, en heb ik uiteraard wel terug een eigen wagen. Een doorsnee wagentje van 5 jaar oud, met minimum aan luxe en dergelijke. Als autoliefhebber mis ik echt een mooiere wagen maar helaas kan ik er op dit moment het geld niet aan spenderen doordat ik stevig aan het sparen ben om vastgoed te kopen in plaats van te blijven huren.
Op mijn huidige werk zijn er een groot aantal mensen met een bedrijfswagen. Zij hebben ofwel echter een job met regelmatige verplichte verplaatsingen, of een hogere functie (of een functie bij IT...).

Nu is dus mijn vraag: is het legaal gezien mogelijk dat ik een bedrijfswagen zou vragen/krijgen, zonder dat ik deze echt nodig heb? Als ik dus bijvoorbeeld een bepaald bedrag van mijn loon in zou leveren, kan ik dan een wagen krijgen? Ik denk dat er genoeg bedrijven hun personeel een bedrijfswagen geven, ook als ze dat niet nodig hebben. Dit doet me dus denken dat dit wel een mogelijkheid zou zijn?

Ik zou hier best wel een deeltje van mijn loon voor willen opofferen, maar weet niet of dit wel een mogelijkheid is.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 24 apr 2018 21:37

Legaal is dat perfect mogelijk maar niet afdwingbaar. Grotere bedrijven hebben duidelijke car policies omtrent wie wel en niet een bedrijfswagen krijgt en welke (lagere/midden) functies een bedrijfswagen kunnen krijgen door inlevering van brutoloon. Let wel; een wagen in ruil voor inlevering van brutoloon blijft wel onderworpen aan VAA. Enkel als je bovenop de inlevering nog een eigen bijdrage betaalt voor een upgrade (die van je nettoloon afgaat) wordt dit op je VAA in mindering gebracht.

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#3 , 24 apr 2018 21:41

Legaal is dat perfect mogelijk maar niet afdwingbaar. Grotere bedrijven hebben duidelijke car policies omtrent wie wel en niet een bedrijfswagen krijgt en welke (lagere/midden) functies een bedrijfswagen kunnen krijgen door inlevering van brutoloon. Let wel; een wagen in ruil voor inlevering van brutoloon blijft wel onderworpen aan VAA. Enkel als je bovenop de inlevering nog een eigen bijdrage betaalt voor een upgrade (die van je nettoloon afgaat) wordt dit op je VAA in mindering gebracht.
Hoi Sirkii,

Dus wat ik hier uit begrijp; het zou kunnen maar de kans is klein dat ze er op in zullen gaan? Ik kan me inderdaad voorstellen dat er een heleboel regels zijn, maar indien ik hier loon voor inlever zou ik denken dat ze geen nadeel ondervinden hiervan.
Ik zal de vraag gewoon maar eens voorzichtig naar HR doorsturen, in de hoop dat er opties zijn...

VAA ken ik wel maar heb ik me nog niet over ingelezen, moet ik dringend eens doen maar eerst eens polsen of er mogelijkheden zijn, misschien verlies ik mijn tijd wel als ze meteen 'Njet' zeggen.

Ik zal dit topic updaten als ik nieuws heb, wie weet heeft iemand er ooit wat aan :-)

Reclame

Terug naar “Loon”