Vragen over overuren, loon en vakantiedagen in 6 dagenstelsel

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Vragen over overuren, loon en vakantiedagen in 6 dagenstelsel

#1 , 22 mei 2017 20:21

Ik heb enkele vragen in verband met mijn tewerkstelling, vooral over feestdagen en compensatie voor overuren.



Ik werk als bediende in een gokkantoor en die zijn aangesloten bij PC 200.

 We houden de zaak open met 2, de zaak is 77 uur per week geopend dus we presteren elk 38,5 uren, waarvan op weekdagen elk 5,5 uur per dag en in het weekend elk 1 volledige dag van 11 uur. In ons contract staat slechts 38 uur, dus daar wordt al een half uur per week ‘gefoefeld’, wat goed is voor 24 uur per jaar ten nadele van ons.



Als mijn collega ziek is of verlof neemt, ben ik de enige die kan (moet) vervangen en dus overuren moet presteren. Hoe moeten deze wettelijk geregeld worden? Recup nemen is onmogelijk, want dan moet hij invallen en zit hij op zijn beurt met overuren. Uitbetalen lijkt dus de enige optie, maar mijn collega zat hier enkele weken alleen voor ik erbij kwam en heeft voor 50 overuren gemiddeld 6 euro uitbetaald gekregen (in ’t zwart). Ik vind het moeilijk hier vrede mee te nemen, tenzij het natuurlijk wettelijk bepaald is.



Verder heb ik in PC 200 gelezen dat in zaken die 7 op 7 open zijn de werkgever niet verplicht is om een extra vergoeding te betalen voor feestdagen, maar de werknemer wel recht heeft op een betaalde dag inhaalrust. Hoe moet dit dan geregeld worden aangezien recup voor de ene werknemer overuren voor de andere betekent? Uitbetalen lijkt dan de enige optie, maar bij de laatste feestdag (paasmaandag) stond deze apart op mijn loonbrief, maar het bruto loon was wel verlaagd, zodat de vergoeding voor de feestdag en de rest van mijn loon gelijk zijn aan het bruto loon van een maand zonder feestdag!



Ook over verlof heb ik een vraag. Ik heb het hele jaar hiervoor gewerkt, dus in een 6 dagenstelsel geeft mij dat recht op 24 dagen verlof. Aangezien ik dagen van 5,5 uur en 11u presteer, moet dit verlof dan verrekend worden in uren of telt men 1 dag verlof voor eender welke werkdag (5.5 of 11 uur).



Tot slot nog een vraagje over Pasen en Pinksteren, dit zijn geen wettelijke feestdagen dus hiervoor heb ik geen recht op extra vergoeding of betaalde inhaalrust, correct?

Bij voorbaat dank voor de informatie!

PS: de verwerking van het loon wordt nochtans uitgevoerd door een sociaal secretariaat en niet door de boekhouding van de firma.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2017 20:44

Pasen en Pinksteren, dit zijn geen wettelijke feestdagen???

Hoe kom je daarbij ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2017 20:54

Je leest toch overal dat er 10 wettelijk betaalde feestdagen zijn, terwijl er 12 zijn als je Pasen en Pinksteren meerekent. Maar aangezien die altijd op zondag vallen en religieuze feestdagen zijn zou dit een uitzondering zijn. Ik las net nog op ondernemingsdatabank:

Religieuze feestdagen die afvallen! Pasen en Pinksteren zijn zelf dus geen feestdagen wat de sociale wetgeving betreft. Hetzelfde geldt ‘in de privé’ overigens voor Allerzielen (2 november) en tweede kerstdag (26 december). De Vlaamse feestdag van 11 juli is in de meeste sectoren evenmin een officiële feestdag.

Ik hoop dat jij gelijk hebt en ik ongelijk, in dat geval heb ik nog recht op 2 extra dagen betaalde recuperatie!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2017 21:00

Paasmaandag en Pinksteren maandag zijn betaalde dagen !!
Dan 1 januari
1 mei
hemelvaart
21 juli
15 augustus
1 november
11 november
25 december

Dus 10 betaalde dagen !

Sommigen hebben ook den 14 juli maar dit is zeker niet verplicht, werknemers van de lijn en andere werknemers(ambtenaren) van het Vlaams gewest
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2017 21:00

Ik had het niet over paasmaandag en pinsktermaandag, maar Pasen en Pinksteren, de dagen ervoor dus. Tel die erbij en dan zit je op 12 feestdagen, 2 religieuze en 10 wettelijk vastgelegde.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2017 21:22

Het is omdat Pasen op een zon dag valt dat de maandag een betaalde dag is want de maandag is er niks te doen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2017 21:26

Dus dan klopt mijn stelling dat indien iemand deze 2 dagen (dus Pasen en paasmaandag) werkt, hij slechts voor 1 van de 2 een betaalde dag inhaalrust krijgt en slechts 1 telt als betaalde feestdag?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mei 2017 22:01

Er zit voor de werkgever eigenlijk maar één oplossing op: tijdelijke vervanging zoeken.
Bv. vakantiewerker tijdens verlofdagen. Die dan de nodige opleiding krijgt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mei 2017 22:07

Niet zo evident, aangezien men over een D4 vergunning moet beschikken om in dergelijke zaak te werken en het verlof ook niet in 1 keer wordt opgenomen (soms maar 1 dag). Maar die betaalde inhaalrust uitbetalen is dus wettelijk gezien geen optie?

Heeft u nog meer informatie omtrent overuren door ziekte, of komt dat op hetzelfde neer?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 mei 2017 12:18

Dus dan klopt mijn stelling dat indien iemand deze 2 dagen (dus Pasen en paasmaandag) werkt, hij slechts voor 1 van de 2 een betaalde dag inhaalrust krijgt en slechts 1 telt als betaalde feestdag?
er is maar 1 feestdag hé

Afdeling 4. _ Inhaalrust.

Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd en ten minste een halve dag indien hij niet langer dan vier uren heeft geduurd; in dit laatste geval moet de inhaalrust worden verleend vóór of na 13 uur en op die dag mag niet langer dan vijf uur arbeid worden verricht.
De Koning kan een andere regeling voor inhaalrust dan die bepaald in het tweede lid voorschrijven. Hij mag evenwel de daarin voorziene duur van de inhaalrust niet wijzigen, tenzij om deze vast te stellen op de werkelijke duur van de verrichte arbeid.
De inhaalrust dient op de arbeidsduur aangerekend te worden en mag niet met deze, toegekend op grond van hoofdstuk III van de arbeidswet van 16 maart 1971, samenvallen.
Deze rust wordt toegekend binnen de zes weken welke op de feestdag volgen.
In het geval waarin de inhaalrust niet tijdens bovenvermelde periode kan verleend worden, hetzij ingevolge de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, zo het de bij artikel 1, eerste lid, bedoelde werknemers betreft, hetzij ingevolge de tijdelijke gevolgen van een geval van overmacht, zo het de bij artikel 1, tweede lid, 1°, bedoelde werknemers betreft, wordt zij toegekend binnen de zes weken welke respectievelijk op de verdwijning van de schorsingsoorzaken of op het einde van de tijdelijke gevolgen van het geval van overmacht volgen.
Indien een opzeggingstermijn tijdens de voormelde periodes loopt, moet de inhaalrust worden toegekend vóór het verstrijken van die termijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 mei 2017 12:24





Ook over verlof heb ik een vraag. Ik heb het hele jaar hiervoor gewerkt, dus in een 6 dagenstelsel geeft mij dat recht op 24 dagen verlof. Aangezien ik dagen van 5,5 uur en 11u presteer, moet dit verlof dan verrekend worden in uren of telt men 1 dag verlof voor eender welke werkdag (5.5 of 11 uur).




je moet 4 weken kunnen nemen in jouw geval 20dagen van 5,5u en 4 dagen van 11u

art 64, 30/3/1967
3° een ononderbroken vakantieperiode van een week moet in elk geval worden gewaarborgd;
4° een ononderbroken periode van drie weken en van twee weken vakantie, moet tussen 1 mei en 31 oktober worden gewaarborgd respectievelijk aan de werknemers die geen 18 jaar oud zijn bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar en aan de andere werknemers, behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 mei 2017 12:38

Bedankt voor de informatie zover, feestdagen en verlof zijn intussen duidelijk, ik moet de inhaalrust dus binnen de 6 weken opnemen.

Rest nog de vraag wat er moet gebeuren met overuren? Als mijn collega zijn inhaalrust neemt, zal ik namelijk moeten invallen en overuren presteren. Ben ik als bediende verplicht deze gratis te presteren, heb ik recht op recup ( die ik niet kan opnemen zonder dat hij overuren opbouwt) of is uitbetaling wel degelijk een legale optie?

Naar de vakbond gaan is jammer genoeg geen optie, ze werken met tijdelijke contracten en wie moeilijk doet, die krijgt geen nieuw contract :)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 mei 2017 12:59

oja wat dat half uur betreft dat wekelijks verdwijnt, als je 11u werkt ben je wettelijk verplicht een pauze te nemen, allicht geven zij een half uur onbetaalde pauze door. maar laten ze het jullie werken.

zoek intussen ander werk daarna kan u nog altijd klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten wat betreft die overuren.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”